Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Innehåll från Reaktion

Datadriven succé för Barncancerfondens julkampanj

Barns egna berättelser och en annorlunda strategi för att bygga engagemang hos företag gav den största insamlingen någonsin. Och en ökning med 65 procent. Nyckeln till framgång var datadriven kommunikation.

Publicerad: 31 Januari 2020, 10:15


Barncancerfonden är Sveriges största finansiär av forskning inom barncancer. Men konkurrensen för ideella organisationer har blivit allt tuffare, framför allt i juletider. 

Marie Åberg, ansvarig Barncancerfonden berättar:

”Gåvorna från företag visade fortfarande på en stor potential, men utmaningen var att hitta ett nytt sätt att beröra och nå ut till företag och deras anställda, på ett mer strategiskt förfinat och mer emotionellt sätt än tidigare.”

Tillsammans med datadrivna kommunikationsbyrån Reaktion identifierade man en grupp små- och mellanstora företag som man valde att kommunicera med content via e-mail marketing. Genom en strategi som byggde på att gradvis öka engagemanget hos målgruppen och att kommunicera med dem som en mamma eller pappa istället för en VD eller medarbetare på företaget, nådde man fantastiska resultat. 

Insamlingarna ökade med 65 procent

”Det underliggande budskapet var att du fick vara en del av barnens egna berättelser, utan att vi bad om gåvor. ” säger Marie Åberg. 

Vi förmedlade en känsla genom autentiska berättelser från barnens liv, och med en inspirerande film som vi visade när det närmade sig juletider – Luciafilmen med Ebba. Företagen fick sedan möjlighet att köpa olika företagspaket som gav dem möjlighet att visa upp sitt stöd på hemsida och i sociala medier, bland annat genom en film där de fått sin logotyp integrerad. 

Resultatet blev rekord i insamling från företag någonsin. Gåvorna ökade med 65 procent vilket var 5,2 gånger mer än när kampanjen lanserades första gången i 2012. Kampanjen är nominerad i den internationella reklamtävlingen Echo Awards 2019, i två kategorier.

Läs mer om hur datadrivna kommunikationsbyrån Reaktion kan skapa resultat för ditt företag här.

Artikeln är producerad i samarbete med Reaktion och ej en artikel av Resumé