Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Desenio

Desenio tar tillvara på medarbetarnas driv: "Nya idéer uppmuntras alltid"

"För att på kort tid bygga ett varumärke måste du snabbt kunna agera och anpassa verksamheten. Vi uppmuntras alltid att komma med nya idéer och testa nya arbetssätt", säger Sophie Thorén, Cooperation Manager på snabbväxande Desenio, som designar och säljer väggkonst på nätet.

Publicerad: 4 juni 2021, 07:56


När Fredrik Palm tog över vd-rollen på e-handelsföretaget Desenio 2016 hade bolaget åtta anställda och omsatte 28 miljoner kronor. Idag har Desenio Group, som består av Desenio och Poster Store, 250 anställda och omsätter 1,3 miljarder. En fantastisk utveckling – som också innebär stora möjligheter för medarbetarna.

– Varje roll blir i princip dubbelt så stor varje år, så även om du har samma roll så kommer du att utvecklas enormt mycket. Om du vill lära dig mycket på kort tid och klarar av frihet under ansvar så är det här den perfekta arbetsplatsen, konstaterar Fredrik Palm.

Han berättar att den snabba utvecklingen gör att många beslut behöver tas "on the fly".

– För att kunna göra det krävs inte bara kompetens, utan även att vi har gemensamma värderingar i bolaget, som på ett enkelt sätt kan guida en till rätt beslut.

Vill du veta mer om karriärsmöjligheterna på Desenio? Läs mer här!

Årlig nomineringstävling

Ett sätt att lyfta fram medarbetare och deras initiativ är den årliga nomineringstävlingen  "Lead By Examples". 2019 vann Sophie Thorén, Cooperation Manager, innovationskategorin, för hennes nytänkande kring influencer marketing.

– Jag ville bygga starkare och mer långsiktiga relationer med våra influencers, och arbeta på ett mer personligt sätt med dem. Det har lett till förbättrad kommunikation och fler typer av aktiviteter än tidigare. Nu involverar vi dem till exempel i utformningen av nya kollektioner, säger Sophie Thorén, som berättar att hon hade full support från ledningen genom hela processen.

Uppmuntrande atmosfär

– Det är en väldigt vänlig och uppmuntrande atmosfär på Desenio. Vi känner oss som en familj och hjälper gärna varandra. Vi lär oss nya saker hela tiden, och det blir aldrig långtråkigt.

Hon får medhåll från kollegan Andrea Serfaty, UX/UI-designer, som prisades på förra årets Lead by Examples, för sitt arbete med användarupplevelsen på Desenios hemsida.

– Förra året inledde jag en redesign och uppdatering av vår hemsida, med målet att förbättra alla aspekter av användarupplevelsen. Den första delen av projektet lanserades i september 2020, efter åtta månaders hårt arbete från alla inblandade avdelningar. Men UX innebär konstant förändring, så vi fortsätter kontinuerligt att testa, utveckla och uppdatera, för att skapa den bästa möjliga användarupplevelsen, berättar Andrea Serfaty.

Hon berättar att en viktig del av UX-arbetet handlar om att få besökarna att agera på ett visst och förutsägbart sätt.

– I slutändan vill vi få upp konverteringen och sälja produkter, men det finns många olika sätt för att nå dit. Det kan handla om att skapa en så smooth upplevelse som möjligt, hela vägen från att de surfar in på sidan tills de har gjort en beställning. De ska aldrig behöva bli frustrerade eller känna att de saknar något, säger Andrea Serfaty.

Läs mer om Desenio på Linkedin

Ökad förståelse för UX

Hon menar att utmärkelsen har bidragit till en ökad förståelse för UX inom företaget.

– När jag började på Desenio var det inte många som hade koll på UX. Efter utmärkelsen har jag fått hålla fem interna workshops med olika avdelningar, för att utveckla dem inom UX och hur det påverkar deras jobb, allt från försäljning till service och design. Så Desenio har verkligen gett mig en möjlighet att dela med mig av min kunskap.

– Sophies och Andreas prestationer är precis sådant som vi vill uppmuntra. Inte nog med att de har lyft blicken och tänkt i nya banor, de har dessutom genomfört projekten och verkligen lyckats implementera dessa i vår affär. Och det är först då vi kan se de faktiska resultaten, avslutar Fredrik Palm.

Läs mer på Desenio.se

Texten är en annons från Desenio