Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Innehåll från BrandMaster

”Det ska vara superenkelt att kommunicera ett varumärke”

Bolag lägger ofta stora summor på varumärkesbyggande arbete, utan att lyckas förankra det i den egna organisationen, menar Jakob Ekdahl, Sverigechef för BrandMaster, vars molnbaserade och lättanvända plattform gör underverk för marknads- och kommunikationsavdelningar.

Publicerad: 22 Juni 2020, 07:32


Trots att alla bolag värnar om sina varumärken, har många stora problem och utmaningar när det kommer till att kommunicera enhetligt.

– Ofta handlar det om en brist på tydliga processer. I marknadsarbete går det oftast snabbt, och då uppstår det lätt problem när man till exempel inte hittar rätt material, eller om det bara är en viss person som sitter på informationen som behövs. Det är också vanligt att man skickar filer fram och tillbaka, utan att vara säker på vilken som är den senaste, uppdaterade, versionen,  säger Jakob Ekdahl, Sverigechef för BrandMaster.

Vardagliga problem driver på utvecklingen

Han berättar att det ofta är vardagliga problem som driver behovet av nya digitala verktyg för varumärkeshantering. Det kan vara till synes enkla saker som att en marknadsförare behöver nya bilder till sin bloggartikel eller Facebook-uppdatering, men inte har en mall från designteamet att utgå ifrån, och därför ”klipper-och-klistrar” element från hemsidan – eller laddar ner gratisbilder från nätet som inte alls ser ut som den grafiska profilen.

– Om det är bråttom och man inte hittar det material man behöver är det lätt att man tar fram någon egen lösning. Det leder till massor av extraarbete och en spretig kommunikation, där man tappar den starka enhetlighet som marknads- och kommunikationsavdelningen har arbetat hårt med för att bygga upp, säger Jakob Ekdahl.

Det här är en vanlig utmaning för bolag med paraplyorganisationer eller franchisebolag med många filialer, som trots att de består av egenföretagare måste förhålla sig till bolagets övergripande marknadskommunikation.

Svårt att behålla kontrollen

Jakob beskriver att BrandMaster ser många fall där företag med lokala kontor har svårt att behålla kontrollen och se till att det globalt skapade innehållet används på rätt sätt. Det är tidskrävande att övervaka allt – och i vissa fall gör lokala insatser faktiskt mer skada än nytta för hur varumärket uppfattas.

– Vi arbetar till exempel med Sibylla. Deras enskilda restauranger ska kunna göra egna menyer, men de ska samtidigt se rätt ut och passa in i bolagets större marknadsarbete. En annan kund är Mercedes-koncernen. De har sin marknadsavdelning i Stuttgart, men massor av lokala återförsäljare som man ska synka sina lanseringar med. Då handlar det om att förvalta och bibehålla känslan för varumärket. Och det är precis det vi kan hjälpa till med.

BrandMaster har nämligen tagit fram en plattform, där man lätt kan både hitta och skapa marknadsmaterial – och kommunicera ut det både internt och externt.

Allt på ett ställe

– Vi vänder egentligen på det hela. Istället för att medarbetarna ska behöva jaga folk på kommunikationsavdelningen så har vi skapat en ”Brand Hub”, där du på ett och samma ställe kan hitta allt du behöver – som all information om pågående kampanjer och allt godkänt material – men även på ett enkelt sätt skapa eget, lokalt anpassat material som håller varumärkets riktlinjer till hundra procent. 

Just enkelheten är något BrandMaster satsat extra mycket på. 

– Vi har byggt en molnbaserad plattform med funktioner som alla kan använda. Den är väldigt intuitiv och bygger på ”drag and drop”, så man behöver absolut inte vara någon utbildad designer för att skapa till exempel en snygg bannerannons. Det ska helt enkelt vara superlätt att använda det material som de kreativa experterna tagit fram!

Brandmaster: ”A global company with a Scandinavian heritage”

* Levererar programvara för Brand och Marketing Management.
* Ledande i Norden med över 500 000 användare och 350 företag som kunder.
* Hjälper främst företag och organisationer med en decentraliserad arbetsmiljö.

Läs mer på www.brandmaster.com

Artikeln är producerad i samarbete med BrandMaster och ej en artikel av Resumé