Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Innehåll från Facebook

Facebooks bästa tips: Så förbereder ni er för julhandeln

Det blir ingen vanlig jul i år. När konsumenterna undviker fysiska butiksbesök får e-handeln och sociala medier ännu större betydelse. Johnas Liljegren, head of industry retail på Facebook Sverige, tipsar om hur ditt företag kan förbereda sig inför årets stora högtid.

Publicerad: 23 Oktober 2020, 08:44


Enligt Global Web Index kommer 59 procent av konsumenterna att spendera mindre tid i fysiska butiker under årets julhandel. Samtidigt visar en undersökning som Facebook gjort med hjälpa av Yougov att butiksbesök fortfarande är den största inspirationskällan för julklappsinköpen.

– Det innebär att andra kanaler, som till exempel sociala medier, kommer att behöva ta en större roll när det kommer till att inspirera kunder och få dem att upptäcka nya produkter, oavsett var själva köpet sedan sker, säger Johnas Liljegren.

Enligt Emarketer förväntas den svenska e-handeln öka med 12,4 procent i år – vilket är ytterligare ett starkt argument för att se över de digitala rutinerna.

Utforma budskapet för mobilen

– Lägg grunderna nu. För en e-handel är det A och O att man har ordning på produktkataloger och pixelspårning, eller ännu hellre API-koppling. Se till att genomföra tester av olika taktiker redan nu, säger Johnas Liljegren, som även poängterar vikten av att tänka mobilt.

– Det är där kunderna är. Oavsett hur stor mobilen är som försäljningskanal så finns kunderna där. Hjälp dem upptäcka ditt varumärke och dina produkter. Gör inga enkla anpassningar, utan tänk på att verkligen utforma budskapet för mobil. Ska du sälja via mobilen måste friktionen vara minimal från inspiration till check-out.

För fysiska butiker betonar han vikten av att knyta ihop hela kundresan. Genom att använda offline conversion API finns det möjlighet att till exempel se hur många som såg eller klickade på en Facebook-annons innan de besökte butiken. 

De äldre har påverkats mest

– Covid-19 har gjort nätet ännu viktigare för konsumenterna när det kommer till upptäckt, research och köp. Allra mest har de äldre påverkats, och de föredrar ofta ”click and collect”, så det kan vara ett alternativ att överväga. För dem är också trygghet superviktigt, så tryck gärna på det i kommunikationen.

En annan trend som exploderat är “self gifting”, det vill säga att man köper presenter till sig själv. 

– Över 60 procent av Facebook-användarna har köpt något till sig själva under de stora shoppingtillfällena som Black Friday, Singles day och Cyber monday. Och vi ser indikationer på att detta kan bli ännu större under årets julhandel, eftersom till exempel self gifting-hashtags på Instagram under pandemin har ökar till nivåer som under förra årets jul.

Hur anpassar man bäst sitt budskap till julen?

– Dels handlar det om tajming. Kring de stora reorna gäller det att lyfta fram kampanjerna, men närmare jul kan fokus flyttas mer mot snabba och smidiga leveranser. Generellt gäller dock som alltid att stå för något som varumärke och hålla sig till det. Vad är era styrkor? Äldre söker trygghet och smidighet, medan 79 procent i GenZ säger att det är viktigt att varumärken beter sig hållbart. Så fundera också över vem du tilltalar, avslutar Johnas Liljegren.

Mer info finns tillgänglig på Facebook Holiday Insights Hub

Artikeln är producerad i samarbete med Facebook och ej en artikel av Resumé