Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Innehåll från OnlinePrinters.se

För företagare under krisen: Hur man kan utnyttja de förändringar som uppstått ur covid-19

Riskerna med en pandemi hade man kunnat förutse, men ändå reagerade många företagare bara till viss del eller nästan inte alls. Coronakrisen har påverkat näringslivet kraftigt och knappt någon bransch har förblivit oberörd. Men ur denna kris och de nya omständigheterna har också många nya innovationer uppstått. Hur kan man utnyttja fördelarna med den nuvarande situationen?

Publicerad: 1 Juni 2020, 14:23


Använd tiden för reflektion

En del företag är redan tillbaka i sin normala vardag, men för många gapar orderböckerna fortfarande tomma. För att följa rekommendationerna måste många medarbetare stanna hemma, även om de bara har lite ont i halsen. Den låga aktiviteten kan företagare använda för att analysera effektiviteten i sina interna processer. Om en avdelning till exempel arbetar ungefär lika effektivt under kristid och med färre personal skulle överflödiga resurser kunna komma till bättre nytta på andra områden. 

Den befintliga situationen innebär att många koncerner måste göra ändringar i sin interna struktur. Allt fler arbetsgivare försöker exempelvis skapa förutsättningar för att medarbetarna effektivt ska kunna jobba hemifrån. Den utrustning som krävs är till en början en investering, men arbetet hemifrån sparar exempelvis kontorskostnader. Krisläget är en utmaning som sätter företagens anpassningsförmåga på prov.

Anpassa utbudet

Det är inte bara interna förändringar som kan bli nödvändiga – många företag anpassar även sitt utbud. Tack vare högljudda diskussioner i medier och på sociala nätverk är det enkelt att snabbt ta reda på vad både företag och folk i allmänhet behöver allra mest. De mest efterfrågade aspekterna är:

·       Ökad digitalisering: Man har visserligen släppt på begränsningarna en del nu, men det är fortfarande många som undviker offentliga platser. De vill kunna få information och ta del av medier hemifrån. IT-program och IT-utrustning har fått ett uppsving, något som Zoom är ett tydligt exempel på.

·       Leverans hem till kunden: Med begränsade möjligheter att gå ut har budföretagen upplevt en allt högre efterfrågan på sina tjänster. Oavsett om det gäller produkter eller tjänster så har butikerna online tagit ett stort kliv framåt. 

·       Reagera på den nya efterfrågan: I grund och botten finns det inga nyheter som sticker ut bland de behov som folk har. Fokuset ligger helt enkelt på den typ av produkter som man måste ha för att kunna hålla sig hemma en längre tid. Förutom livsmedel och hygienprodukter ökar framför allt användningen av el och internet.

När det gäller det egna företaget kan man därför ställa sig följande frågor:

·       Ingår vårt utbud just nu i den förändrade efterfrågan?

·       Kan man leverera produkten/tjänsten direkt till kunden?

·       Kan man erbjuda den egna servicen i digital form?

Oavsett vilka tjänster man erbjuder är det a och o att upprätthålla riktlinjerna om hygien. Det gäller både i produktionen, i butikerna och hos kunden. Det går snabbt att beställa nödvändiga hygienprodukter för att skydda hälsan och för att se till att man kan röra sig riskfritt i samhället.

Ta del av regeringens åtgärder

Ändringar i företagsstrukturer och anpassningar av det egna utbudet innebär vissa kostnader. Men tack vare krissituationen finns även nya finansieringsmöjligheter att ta del av, medan företag kan spara på andra områden:

·       Korttidspermittering: Retroaktivt till den 16 mars 2020 finns det en specialregel om att anställda får minst 92,5 procent av sin normala lön. Samtidigt sparar arbetsgivarna 53 procent av lönekostnaderna. Genom en återställningsfond kan företag senarelägga upp till 100 procent av den skattepliktiga vinsten för 2019 i fonden. Därmed kan man få upp till 91 400 euro skattefritt för att jämna ut eventuella framtida förluster.

·       Sänkta avgifter: Företag som hittills troget betalat sina skatter kan skjuta upp sina avgifter för inkomstskatt, sociala avgifter och moms med upp till ett år. Räntan för detta har sänkts från 6,6 till 3,1 procent på årsbasis. Dessutom kan företag få sänkta socialförsäkringsavgifter för upp till 30 anställda från 1 mars till 30 juni 2020. Sänkningen gäller bara en månadslön på upp till 25 000 kronor.

·       Statliga bidrag: Staten riktar särskilda bidrag till små och medelstora företag under den här allvarliga perioden. Nystartade företag får dubbelt startbidrag i ett år, medan små och medelstora företag får ökade kreditmöjligheter. För lån på upp till 6,9 miljoner euro på grund av corona går staten i borgen för upp till 70 procent av kostnaderna. Riksgälden ger bankerna denna garanti mot en avgift. Avgifternas storlek beror på riskbedömningen av låntagaren. 

Öka den egna synligheten

Begränsningarna ute i samhället har nu lätta något, men många människor tillbringar på grund av den egna säkerheten trots det mer tid i sina bostäder. Det är emellertid ett utmärkt tillfälle för marknadsföring. Många människor tillbringar en stor del av sin tid online och därför är de enklast att nå på sociala plattformar. En iögonfallande annons, bilder och filmklipp ska helst leda direkt till webbplatsen. Om det inte redan gjorts är det nu rätt tid för företaget att befästa sin närvaro på nätet. 

Läs mer här

Artikeln är producerad i samarbete med OnlinePrinters.se och ej en artikel av Resumé