Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Innehåll från Recoordinate

From zero to hero: Så byggde Vendela upp Adecco Groups digitala marknads- och försäljningsavdelning

Under Resumés och Recoordinates andra frukost under parollen Createch Morning Sessions berättade Vendela Leksell hur hon, med hjälp av marketing automation, byggde upp Adeccos digitala marknads- och försäljningsavdelning från scratch.

Publicerad: 4 December 2019, 14:36


Vendela Leksell höll ett uppskattat föredrag på Createch Morning Sessions.

Idag finns det ett enormt, och ständigt föränderligt, utbud av olika marknadsteknologier, och det kan vara svårt att skilja dem åt och veta vilka man ska satsa på. Någon som har fått lära sig det den hårda vägen är Vendela Leksell, som för drygt ett år sedan fick uppdraget att bygga upp en digital marknadsavdelning på Adecco Group.

– Min stora utmaning var att det inte fanns någon grund att stå på. Hela branschen är extremt omogen digitalt, och marknadsavdelningarna har varit av den gamla skolan, som försett lokalkontoren med pennor och rollups. När jag gick in i rollen som Head of Digital Sales hade det inte ens funnits någon marknadsavdelning på flera månader, berättar Vendela Leksell.

Den rekryterande chefen hade varit väldigt tydlig med att hon skulle få börja på noll, och att det i princip inte fanns någonting.

– Men det var snarare som att börja på minus 30. Jag fick tillgång till Google Analytics, och kunde på se på några sekunder att saker inte stod rätt till. Hemsidorna såg ut som de gjorde på 1990-talet, och vi var rankade på sidan 30 för våra viktigaste sökord.

Det fanns faktiskt ett marketing automation-system på plats – men ingen hade ens inloggningsuppgifter till det.

– I den vevan ringer leverantören från Frankrike och vill att jag ska förlänga kontraktet… Då kände jag att jag verkligen var tvungen att samla mig, för att sedan gå ut och söka efter den kompetens vi saknade, berättar Vendela.

Hon lyckades snabbt rekrytera en webbmaster och en analytiker. 

– Vi började med hemsidan, som vi ville göra tydligare, mer konverteringsvänlig – och lättare att hitta på nätet. Det fanns redan ett formulär där, som genererade i snitt två leads i månaden, men det fanns ingen struktur för att ta hand om kunderna som kom in den vägen, så det blev inga affärer.

Hon tog hjälp av Recoordinate för att effektivisera och automatisera hela den processen – och det gav resultat direkt.

– Idag får vi in 60-70 kvalificerade leads i månaden den vägen, och de skickas automatiskt vidare till rätt lokalkontor. Får de inte svar inom två timmar så får jag ett mail så att jag kan ligga på dem, berättar Vendela, som poängterar vikten av att kommunicera med alla kunder på rätt sätt.

– Man kan inte säga samma sak till någon som är i kontakt med oss för första gången, som någon som vi redan pratat med flera gånger. Och då är marketing automation till stor hjälp. De nya processerna gör oss också mycket effektivare. För att ta ett exempel så snittar vi idag på 0,6 kundmöten för att få till en affär, medan vi tidigare behövde 33 möten för att nå dit.

Adeccos digitala satsning i Sverige fungerar som något av ett pilotprojekt för den globala organisationen, och tack vare de fina resultaten kommer man nu börja jobba på liknande sätt i hela norden – till att börja med.

3 tips från Vendela:

1. “Hire for attitude train for skills”
Våga satsa på relativt juniora medarbetare, men ge dem mycket stöd och kompetensutveckling, så att de verkligen kan leverera. Det behövs personer som är drivna och kan anpassa sig, som är modiga nog att kasta sig ut där, men samtidigt kan göra tråkiga saker när det behövs. Vi tar in extern hjälp av Recoordinate när vi känner att vi behöver ta nya steg i arbetet.

2. Arbeta med flera saker samtidigt
Det går inte att fokusera på en sak i taget, utan man måste arbeta med flera saker parallellt, eftersom allting hänger ihop. För att allt inte ska bli övermäktigt så delar jag istället upp arbetet i MVPs (minimum viable product) för att göra en liten bit av alla delarna samtidigt. Men se till att resultatet verkligen är “viable”, det vill säga gångbart. Resultatet ska leverera samma typ av kundnytta och/eller effektivisering som slutprodukten. 

3. Ha ett tydligt mål – men börja i liten skala
Det är viktigt att du har ett tydligt mål och riktning med ditt projekt. Du måste veta vad du vill uppnå och se till att dina medarbetare är lika säkra, så att ni styr båten åt samma håll. När det är på plats kan ni börja testa olika tekniker, processer och arbetssätt. När ni ser resultat är det bara att bygga vidare, förhoppningsvis med större stöd från organisationen.  

Läs mer om Createch Morning Sessions

Artikeln är producerad i samarbete med Recoordinate och ej en artikel av Resumé