Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Frontify

Fyra lösningar på de vanligaste byråutmaningarna

Kreativa byråer har genom åren tvingats tackla en rad utmaningar. Kortare kundsamarbeten, ökad konkurrens och minskade marknadsbudgetar. Där till den ständiga jakten på talang. Genom förmågan att bygga starka varumärken har de som lyckats dock kunnat hävda sig mot konkurrensen.

Publicerad: 30 augusti 2021, 12:23


Ladda ner guiden här!

Mycket har hänt i byråbranschen de senaste 25 åren. De stora budgetarna som tidigare lades på reklamfilmer, radio och printannonser utgörs idag av en bredd av kanaler där de digitala tar allt större plats. I takt med det digitala skiftet öppnades en helt ny arena upp för spelare som erbjöd kunderna mer mätbara resultat av deras satsningar vilket ledde till att byråerna tvingades anpassa sig efter den digitala utvecklingen för att vara fortsatt relevanta för sina kunder.

Nya utmanare dyker också ständigt upp. Stora varumärken som Anheuser Busch och P&G har valt att omplacera stora delar av sin marknadsbudget från externa byråer till inhouseavdelningar, vilket leder till stora förändringar i byrå-kund samarbetet. Allt fler följer i samma spår, och det får direkt inverkan på tillväxten inom byråbranschen. Under 2020 var den genomsnittliga tillväxten för byråer i USA endast 9%. Återigen tvingas byråerna hitta nya nya vägar, intäktskällor och samarbeten.

Mer långsiktiga byrå-kund samarbeten

Genom att leverera kommunikation som träffar rätt och hjälper kunderna att uppnå sina mål kan byråer bibehålla sina kunder över tid. Med hjälp av Frontifys molnbaserade lösningar som digitala guidelines (hejdå PDF:er!) och mediabibliotek får byråer direkt tillgång till de senaste och korrekta versionerna av kundernas brand assets.

Genom att dessutom ansvara för, och upprätthålla kundernas digitala varumärkersportaler, kan byråer både säkerställa att varumärket används korrekt och konsekvent, och samtidigt skapa förutsättningarna för ett nära och långlivat samarbete.

Spara tid och pengar med smidigare processer

Bara genom att spara tid, kan byråer spara in mer än  $700,000 om året. Detta genom att undvika dagliga frågor om var man kan hitta material och långa mejltrådar med feedback-rundor. Genom Frontify hittar man lätt assets, och feedback-rundorna sköts enkelt inom ramen för en och samma plattform. Mer tid över för kreativiteten helt enkelt!

Attrahera och behåll de bästa talangerna

Byråer lägger ner hjärta och själ i sitt kreativa arbete för kunderna. Tyvärr innebär detta ofta att det finns mindre tid och resurser att lägga på det egna varumärket. Med tuff konkurrens och ständig kapplöpning om de rätta talangerna är det dock nödvändigt att även få tid över för det egna varumärkesbyggandet. Genom att använda teknik som gör det lättare, roligare och enklare såväl för kunder som de egna anställda, kan byråer se till att skaffa sig ett försprång gentemot konkurrenterna, Med hjälp av Frontify kan byråer bygga ett starkt eget varumärke, enkelt introducera nyanställda, och skapa intern stolthet.

Skapa nya intäktsströmmar

När tillväxten avtar gäller det att hitta nya intäktsströmmar. Ett sätt för byråer att göra det är genom att bredda sitt erbjudande till att omfatta fler aspekter av kundens affär.

Genom att erbjuda en komplett lösning för att hantera kundernas varumärken blir byråns erbjudande starkare. Byråer använder i dag Frontify för att skapa kunders digitala guidelines, skapa och hantera bild och videomaterial, och mycket mer. Istället för att lämna över en PDF och hoppas att varumärket kommer att användas som avsett, kan byråer idag kontinuerligt ansvara för att upprätthålla varumärketsportalen och därigenom både skapa bättre förutsättningar för kunderna att lyckas med sitt varumärke, samtidigt som det löpande arbetet blir en återkommande affär för byrån.

Om du vill veta mer om hur Frontify hjälper byråer med deras utmaningar,  ladda ner vår gratis guide här.

frontify.com

Texten är en annons från Frontify

Se fler branschtitlar från Bonnier News