Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Innehåll från sijoitusrahastot.org

Hur kommunicerar du bäst i krissituationer?

Du kan läsa mycket om kriskommunikation, det har skrivits hyllmeter böcker om det och det finns många kloka talare på ämnet men det är viktigt att du är medveten om att just denna situation aldrig tidigare existerat.

Publicerad: 27 Mars 2020, 10:15


Corona-krisen kommer att vara unik för vad den ställt till med, både nationellt och internationellt och därför finns det faktiskt inte något facit att följa just nu. Det viktiga är att du använder ditt sunda förnuft i din kommunikation och följer med i din omgivning och snabbt är beredd att ändra om policy och framtida planer.

En sak är tydlig och det är att det finns en stark önskan just nu för solidaritet, tydlighet och lugna budskap. 

Att satsa lokalt, och tänka nationellt, är en strak mental rörelse just nu, som kan ses både i hur man reagerar på andra länders krishantering och Facebookinitiativ som att ”applådera för vårdpersonalen”. Samtidigt finns det många avvikande åsikter, förstås, det är ju Sverige vi är i, men majoriteten önskar sammanhållning framför splittring i en krissituation. 

De oväntade vinnarna i kriskommunikation

Du kan behålla dina trogna kunder genom att var öppen och tydlig. Facebook är en utmärkt väg just nu, både för att alla kan publicera på den hemifrån och för att du kan vara närvarande och personlig i den kanalen. Inget är för litet, eller stort, så här kan du använda humor och uppriktighet.

En kort video kan betyda mycket just nu, och genomslaget kommer att bli större än vad det brukar vara. Tänk på vilka som kommer att se era inlägg: barnfamiljer och seniorer sitter just nu klistrade till sina mobiler och tabletter för att följa med i allt som händer.

Många av dem letar efter en distraktion, men även också något som är värt att spendera deras, och deras rastlösa barns tid på. Om du kan streama något som kan uppfylla detta så gör det. Många företag har fått otroligt gott genomslag genom att erbjuda gratis kurser eller onlineverksamhet, speciellt för barn och unga som snabbt upptäcker hur tråkigt det blir hemma om skolorna stänger. 

Följ med i vad andra gör, inspireras gärna av de som gjort det bäst i dina ögon, och undvika andras missar. MEN. Det är viktigt att de initiativ som din verksamhet tar känns äkta och är förankrade, både från dina kunder och dina anställda. 

Håll dig inom gränserna – också moraliskt

Det har också förekommit mängder av exempel på dålig och påträngande kommunikation, för exempelvis olika pengainvesteringar som bitcoin.

Just nu är inte läget att försöka göra enkla pengar på de mest sårbara. Istället ska du vara extremt försiktig så att du inte riskerar att verka tjatig när du ställer in dina målgrupper och hur ofta du når dem via social media. No bullshit raten är låg just nu, så det gäller att inte se ut att försöka exploatera krisen.

Istället ska du leda genom att visa ansvar. Om du kan göra ditt för samhället just nu så gör du inte bara det bästa för samhället och din medmäniskor, du vinner också goodwill och lojalitet. Ekonomisk oro är stor för alla just nu, naturligtvis även för dina medarbetare och potentiella kunder, så genom att du erkänner det och låter bli att försöker roffa åt dig mer än vad du behöver, så visar du mogenhet och ansvar.

Läs mer här

Artikeln är producerad i samarbete med sijoitusrahastot.org och ej en artikel av Resumé