Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Innehåll från CV-mallen

Investera i digital rekrytering

Många företag har svårt att rekrytera rätt kompetens och vittnar om att det finns en obalans på arbetsmarknaden.

Publicerad: 15 April 2020, 13:43


Arbetsgivare söker personal som har digital och teknisk kompetens när omvärlden blir allt mer digital. Ytterligare en faktor är att det finns regionala skillnader, där personer med rätt kompetens ofta finns i de centrala delarna av Sverige. Därmed kan det vara svårt för företag i andra delar av landet att lyckas med den nödvändiga kompetensförsörjningen. När man annonserar efter önskade kompetenser inkommer det ibland inte några ansökningar alls eller så matchar de inte profilen som efterfrågas.

En lösning för att finna rätt kompetens kan vara att använda sig av digital rekrytering. Det är dock inte alltid så lätt för arbetsgivare att applicera de tekniska bitarna, då många fortfarande kräver fysisk närvaro och praktiska tester. Det syns tydligt att det finns ett gap inom HR-tech gentemot andra branscher. 

Vad är digital rekrytering?

Digital rekrytering innebär mycket mer än att lägga upp en anställningsannons på internet och låta själva ansökan ske via ett digitalt system. Det är såklart smidigt att få in CV, skriva personligt brev digitalt och ställa grundläggande frågor via ett formulär. Men våga vara kreativ och överväg även följande:

  • Gör en videopresentation av arbetsplatsen. Här kan man med fördel visa upp kontoret och låta medarbetare presentera sig.

  • Genom en digital presentation får sökande direkt en känsla för om arbetsplatsen matchar deras önskemål och behov.

  • Välj rätt kanaler, genom att använda sociala medier kan man rikta annonsen dit man vet att kompetensen finns. Utgår man från åldersgrupp är det mindre sannolikt att generation Z läser en lokal papperstidning.

Generation Z är personer som är födda efter år 1995 och de har ofta den tekniska och digitala kompetens många söker. För den sökande är det också lättare att ett skriva personligt brev digitalt när man vet vad som efterfrågas och förstår vad tjänsten innebär. För ju bättre bild man får av en arbetsplats desto säkrare blir man på att man just vill ge det där lilla extra.

Digitalisera ansökningsprocessen

Det är inte bara själva annonserna som med fördel kan digitaliseras, det går att göra hela rekryteringsprocessen helt eller delvis digital. När man inte längre behöver närvara på en fysisk arbetsplats för intervjuer uppstår nya behov och kunskap för dig som rekryterare, som du behöver anpassa dig till. 

Att ge en introduktion för den första intervjun genom ett videosamtal kan tyckas vara enkelt - men det där första intrycket du får av en kandidat i ren fysisk person blir nu svårare att nysta fram. Att man som rekryteringsföretag sparar enorma kostnader och onödiga resetraktamenten är självfallet. Men det blir även svårt för arbetssökande att få en bild av arbetsplatsen.

De som bor i större städer kan vara intresserade av att arbeta i andra regioner men kanske inte är villiga att åka längre sträckor för en kort intervju. Intervjun blir även mer effektiv och risken för att intervjun drar iväg tidsmässigt minskar. Ytterligare en fördel är att det blir lättare att hitta tider som passar bägge parter vilket förkortar rekryteringsprocessen. Många företag vill även ha flera intervjuer för att gå på djupet med kandidaterna och då är det är mer fördelaktigt att dessa sker på distans. Är det en tillfällig anställning kan man också överväga om det behövs flera intervjuer. Praktiska prover går alltmer att utföra digitalt, men det kan behövas fysiska besök i ett senare led i rekryteringsprocessen för att säkerställa att kandidaten är rätt person för jobbet.  

Överväg om tjänsten går att erbjuda som distansarbete

Det kan det vara värt att utvärdera om tjänsten kan erbjudas helt på distans. För det är också ett sätt att rekrytera efterfrågad kompetens som inte finns på orten och en potentiell möjlighet för perifera områden att säkra kompetensförsörjningen. En analys som gjorts av Arbetsförmedlingen har tydliggjort problematiken med asymmetrin på arbetsmarknaden. Generation Z efterfrågar ofta en flexibilitet av arbetsgivaren men det gör även andra åldersgrupper.

Många företag har redan tekniken på plats för att anställda ska kunna utföra arbetet på distans men är kvar i tankarna om att arbetet ska och måste utföras på kontoret. Distansarbete behöver inte innebära att man arbetar på distans 100 %, men stora delar av tiden för att exempelvis undvika långa pendlingstider. Distansarbete efterfrågas av många olika kompetenser, det kan vara allt från IT-personal till läkare. Att jobba på distans kräver disciplin då det är lättare att tiden rinner iväg än om man är fysiskt närvarande. Det är därför viktigt att ha en struktur på det jobb som skall utföras - oavsett vilken bransch man än jobbar i. 

De företag som väljer att satsa på distansarbete kommer att ha tillgång till en mycket bredare rekryteringsbas - men komplikationer kan uppstå där arbetet tar längre tid då man sitter på händerna och väntar på andras gensvar i arbetsprocessen. Hursomhelst så är den digitala eran här för att stanna - så förr eller senare måste vi måste alla anpassa oss!

Läs mer på CV-mallens hemsida

Artikeln är producerad i samarbete med CV-mallen och ej en artikel av Resumé