Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Innehåll från Facebook

K-Rauta digitaliserade sin direktreklam: Ökade butiksförsäljningen med 27 procent

Byggvaruhuskedjan K-Rauta använde Facebook Instant Experience för att digitalisera den traditionella, oadresserade direktreklamen. Resultatet? En 27-procentig försäljningsökning av de annonserade produkterna.

Publicerad: 16 September 2020, 09:25


För en affärskedja som K-Rauta räcker det inte med att driva kunder till onlinebutiken. Brädor behöver sågas och färger blandas – och hela affärsidén bygger mycket på den service som tillhandahålls i de fysiska butikerna där kunderna till exempel erbjuds gratis projektplanering.

– För att locka kunder har K-Rauta traditionellt sett förlitat sig mycket på fysiska utskick (ODR). För mig, som kommer från den digitala byråvärlden, blev det därför en utmaning att se om det gick att komplettera eller ersätta de tryckta utskicken med digitala motsvarigheter, berättar David Olsson, digital marketing manager på K-Rauta.

Inom K-Rauta har det funnits tilltro till de traditionella utskicken som visat faktiska resultat med ett erkänt utvärderingssätt. Men samtidigt fanns hypoteser om att det skulle gå att göra processen effektivare digitalt.

Kvalitativa insikter

– För att lyckas med projektet var det viktigt att mina interna stakeholders trodde på utfallet av testet. Jag samarbetade även med Facebook för att få testmetoden validerad, och att göra ett case av utfallet gav projektet större trovärdighet. Tanken var att driva kunder till fysisk butik med digitala kampanjer på ett snabbare sätt än via tryckt media, säger David Olsson.

– K-Rauta vet att affärsbeslut måste baseras på kvalitativa insikter, som kommer från data och erfarenheter, snarare än magkänslan – vilket kräver välplanerade tester, säger Jaana Karjalainen, Agency & Client Partner på Facebook.

Testades i fem butiker

För att testa hypotesen sattes ett test med tio butiker upp, alla med likartat utbud och samma konkurrenssituation. Hälften fick agera testgrupp, medan resten inkluderades i den digitala kampanjen – riktad till män och kvinnor över 18 år, som befann sig i närheten av en K-Rautabutik.

– För att underlätta för kunderna använde K-Rauta mobiloptimerade videor, kombinerat med Facebooks Instant Experience, där annonserna spelas upp direkt för att fånga mottagarens uppmärksamhet. Kunderna ges möjlighet att upptäcka utbudet via karuseller, använda tilt to pan och spana in livsstilsbilder med taggade produkter – allt i en och samma annons, säger Jaana Karjalainen.

Resultaten överträffade förväntningarna. Kampanjen gav 30 procent fler butiksbesök och en 27-procentig försäljningsökning av de annonserade varorna.

– Man måste våga prova nya saker, men då är det A och O att sätta upp en riktig hypotes och ha en bra metod för att testa den. Man kan inte bara avfärda det gamla, utan det gäller att vara lite ödmjuk, säger David Olsson.

– Dessutom rekommenderar jag att man förenklar så mycket det går. Istället för att prata internt i form av buzz words såsom ”datadriven attribution”, så fokuserade jag istället på ”onlinebokföring” och engagerade både interna ekonomer och analytiker.

Siffror från den faktiska försäljningen

På så sätt gavs det möjlighet att redovisa siffror från den faktiska försäljningen, vilket gjorde det lättare att få gehör inom organisationen.

– Det är något som är otroligt viktigt för alla annonsörer, förståelse för sambandet mellan onlineannonser och försäljningen i fysiska butiker. Det finns fortfarande en gammal myt som säger att det inte finns något samband, men här ser vi återigen en modig annonsör som utmanar den uppfattningen, med hårda data som bevis. Och det bästa är att det är görbart för alla företag, avslutar Jaana Karjalainen.

Läs mer här

Artikeln är producerad i samarbete med Facebook och ej en artikel av Resumé