Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Kantar

Kombinationen som behövs för att framtidssäkra reklam

Genom att kombinera Big data och AI med en djup förståelse för mänskligt beteende kan man redan på förhand ta reda på om en reklamkampanj kommer att lyckas. – Inom Kantar har vi det första och främsta AI-baserade systemet för att förtesta reklam. Med hjälp av en global databas som innehåller över 200 000 reklamenheter kan vi förtesta en kampanj på en kvart, utan tids­krävande intervjuer och testgrupper, berättar Cecilia Perlind, Director Brand & Communication på Kantar, som är experter på att vägleda varumärken i insiktsbaserad kommunikation.

Publicerad: 28 maj 2021, 09:36


Det går inte att bara köpa sig utrymme. För att reklam ska vara effektiv måste den berika mottagaren – samtidigt som den ska berika annonsören genom att ge affärsnytta och bygga varumärke.

– Om din kommunikation inte är relevant eller berikande kommer du att väljas bort direkt. Utvecklingen går snabbt, och idag är det i princip omöjligt att förlita sig på magkänslan. Istället behöver man använda sig av datadrivna insikter för att nå ut med rätt budskap, säger Rikard Larsson, Client Service Director på Kantar.

Stor utvecklingspotential

Han konstaterar att svenska bolag är duktiga på att mäta effekten av reklam, men att det finns stor utvecklingspotential när det kommer till att använda sig av data redan i utformandet av kampanjer.

– Det finns helt nya möjligheter för att säkerställa att reklamen kommer att fungera, redan innan den går live, säger Cecilia Perlind, som dock poängterar att det inte räcker med data, utan dessutom behövs ett holistiskt perspektiv, där ett varumärkes strategi även genomsyrar det kreativa arbetet.

Människor bakom datan

– Man får aldrig glömma att det är människor som finns bakom datan. Vi på Kantar har en lång erfarenhet av att lyssna på människor och förstå deras behov, vilket underlättar enormt när det kommer till att tolka och förutse deras beteende, säger Ina Sandén, Project Manager, Brand Insights på Kantar.

Ständig kompetensjakt

Den snabba teknikutvecklingen och den ökade efterfrågan på databaserade insikter gör att Kantar hela tiden växer som företag – och att man är på ständig jakt efter nya medarbetare med rätt kompetens.

– Det som är så spännande med att jobba på Kantar är att man får chans att kombinera ny teknik med insikter om mänskligt beteende, och hur dessa två aspekter kan samspela för att skapa rätt kommunikation eller leda till rätt affärsbeslut, säger Ina Sandén.

Just nu söker Kantar fler medarbetare. Läs mer om vilka kompetenser som efterfrågas här.

Texten är en annons från Kantar

Se fler branschtitlar från Bonnier News