Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Innehåll från CasinoHEX.se

Konkurrensverket avfärdar klagomål från BOS mot Svenska Spel

Sveriges statligt ägda spelbolag, Svenska Spel, har undvikit en kula avfyrad av deras privatägda gamblingkonkurrenter angående konkurrensen på gamblingmarknaden.

Publicerad: 20 Mars 2020, 13:37


Fredag den 13:e mars avfärdade Konkurrensverket ett klagomål mot Svenska Spel inskickat från Branschföreningen för onlinespel. BOS anklagade Svenska Spel för att ha missbrukat sitt monopol på den svenska lotterimarknaden och ha utnyttjat sitt varumärke på ett otillbörligt sätt. 

I samband med att Sverige invigde den nya reglerade marknaden för onlinegambling i januari 2019, tvingade man Svenska Spel att dela upp sig i tre separata enheter: en som skulle ta hand om lotterimonopolet i landet, en som skulle ta hand om deras landbaserade verksamhet (Casino Cosmopol & Vegas) och en sista del som skulle inkludera onlinecasino och sportbetting (Sport & Casino AB).

I klagomålet som BOS skickade in förklarade man att Svenska Spels sajt för lotterier och deras mobilapp hänvisar till Svenska Spels Sport & Casino-produkt som ”vidare information”. Även kunder som enbart ville spela lotterispel fick alltså dessutom smygreklam för casino och sportbetting.

BOS hävdade att denna möjlighet att marknadsföra Svenska Spels casino och betting via deras lotteriapp var något som inte är möjligt för andra privata svenska licenshavare. BOS menade också att Svenska Spel lagt ner extra mycket jobb på sin lotteriverksamhet med baktanken att detta i sin tur skulle leda till att kunder även testar på deras Sport & Casino-del. 

Konkurrensverket avfärdade klagomålen och noterade även att Svenska Spel nu har tagit bort länkar till Sport & Casino-delen från deras lotteriapp och sajt. Svenska Spel har också tagit bort all reklam till deras andra delar via videoskärmar hos spelombud.

Dock var Konkurrensverkets huvudsakliga anledning till att man avslog klagomålet, deras syn på att märkesprofilering inte är avgörande i kundernas val av spelbolag. Medan Konkurrensverket är medvetet om att Svenska Spel är ett starkt varumärke i Sverige menar man också att många av deras konkurrenter har marknadsfört sig rejält innan den omreglerade gamblingmarknaden invigdes, trots motstånd från den svenska regeringen. 

BOS inlämnade även ytterligare ett klagomål mot Svenska Spel tillsammans med konsumentombudsmannen och anklagar dem för att bryta mot marknadsföringsregeln i spellagen, genom att dela ut gratis skraplotter i TV-program i vad de menar är i uppenbart marknadsföringssyfte. 

Svenska Spel ökade på deras marknadsföringsbudget med 17,4% under 2019 för att kunna upprätthålla sin dominerande position som bästa svenska casino på nätet, men företaget fortsätter att ha det tufft på den omreglerade onlinemarknaden. Deras vinster sjönk med mer än en tredjedel under 2019 på grund av att man behövde betala en ny skatt på 18% på deras onlineomsättning, precis som deras privata konkurrenter. 

Läs mer här!

Artikeln är producerad i samarbete med CasinoHEX.se och ej en artikel av Resumé