söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från TikTok

Lyckas på TikTok: Lär av vinnarna i TikTok Awards 2022

De omfamnar TikTok och visar vägen med kreativa, högpresterande kampanjer. Här är de första vinnarna av TikTok Awards i Norden.

Publicerad: 25 november 2022, 16:05


De första vinnarna av TikTok Awards Nordics har utsetts. TikTok for Business Europe lanserade i maj 2022 utmärkelsen för att lyfta fram varumärken och byråer som omfamnar plattformen och visar vägen på TikTok med kreativa, högpresterande kampanjer.

Varje vinnande kampanj använder TikTok på ett unikt och underhållande sätt och använder plattformens kultur, community och annonslösningar för att engagera varumärkets publik och överträffa sina mål.

Nedan följer de varumärken och kampanjer som tog hem årets priser. Tillsammans visar dessa varumärken vad som krävs för att lyckas på TikTok, och de kampanjstrategier och annonslösningar som ger resultat utöver det vanliga. Vinnaren i kategorin Greatest TikTok kommer även få åka till Amsterdam för att tävla i TikTok Awards Grand Prix för chansen att bli korade till årets bästa kampanj i Europa. 

Greatest Creative

Nord DDB Stockholm | McDonald's Sverige

DonkenMemes

Ökade engagemanget genom humor och TikTok-filter. 

Utmärkelsen "Greatest Creative" uppmärksammar varumärken som har modet att omdefiniera gränserna för kreativitet på TikTok. 

I McDonald's kreativa kampanj blir varumärket en del av TikTok-communityt med innehåll som får publiken att känna att McDonald's är en naturlig del av deras TikTok-flöde. Genom att använda TikToks egna verktyg och filter stärker de autenticiteten, och när de införlivar "meme-kulturen" och humor blir resultatet ett faktum – över 51 000 nya följare och över 800 000 gilla-markeringar.

Juryns nominering: 

Som annonsörer tenderar vi ibland att överkomplicera saker i vår strävan att vara relevanta. McDonald’s bevisar att "less is more" ofta fungerar bäst. Det handlar inte om att det kreativa arbetet måste pressas till perfektion, utan snarare om att vara lyhörda och riktigt snabba i interaktionen med sin valda publik, vilket bygger kärlek till varumärket. Och precis som publiken så stämmer vi i juryn in i "lovin it". Det är juryns ära att tilldela Greatest Creative 2022 till McDonald's Sverige och Nord DDB Stockholm.

Greatest Performance

Beyond11 | GirlTalk och Rødovre Centrum

Girl Talk

Gjorde skillnad med mätbara resultat

Utmärkelsen "Greatest Performance" uppmärksammar kreativa kampanjer med mätbar effekt och fokuserar på varumärken som har använt TikTok för att uppnå sina mål.

Under COVID-19 och lockdown var unga människor under stor press i hela Danmark, och i synnerhet tjejer och unga kvinnor drabbades av olika former av psykisk ohälsa. För att nå och kunna hjälpa dessa tjejer använder RC och GirlTalk TikTok på ett relevant sätt, med bland annat TikTok-trender och volontärer, för att fokusera på autenticitet och närvaro samt att minska avståndet mellan tjejerna och den hjälp som GirlTalk erbjuder. Spark Ads var också en viktig del för att nå målgruppen och exponera innehållet mer än en gång, vilket gjorde att GirlTalk kunde hålla sig "top of mind".

Resultaten talar för sig själva. Kampanjen nådde 600% av målgruppen i Danmark med en engagement rate på 2,16%. Men än viktigare, under kampanjperioden fördubblades antalet tjejer och unga kvinnor som kontaktade GirlTalk, och under första veckan kom 40% av alla förfrågningar från TikTok. Därefter ökade antalet förfrågningar med 25%.

Juryns nominering:

Under de senaste åren har många varumärken behövt vara både uthålliga och modiga för att ta till sig nya digitala kulturer och plattformar. Det som verkligen tilltalade juryn med den här kampanjen var inte bara de konkreta KPI:erna utan också att varumärket kunde bevisa att de har förändrat kulturen och bidragit till positiv utveckling, inte bara för sitt eget community utan även för samhället i stort. För ingen ska behöva känna sig ensam, det finns alltid någon att prata med, och ju mer öppna vi är om dessa samtal – desto fler unga kvinnor kommer att hitta sätt att få den hjälp de förtjänar. Det är juryns ära att tilldela Beyond11 och Girl Talk utmärkelsen Greatest Performance 2022.

Greatest TikTok

KFC | Bright Mind Agency

Finger Lickin'

Omvandlade digitalt engagemang till action IRL

Det vinnande bidraget i kategorin "Greatest TikTok Nordics" kommer att få resa till Amsterdam den 30 november för att tävla i det europeiska Grand Prix mot de bästa kampanjerna från Storbritannien, Frankrike, Spanien, Italien och Tyskland för att se vem som kommer att utses till Europas G.O.A.T (Greatest of All Time).

I KFC’s innovativa kampanj ville varumärket engagera sin målgrupp på TikTok och sedan på ett smart sätt omvandla engagemanget till restaurangbesök. I samarbete med @megicmike133 turnerade KFC runt på 14 av sina svenska restauranger och filmade roliga och engagerande videor på varje plats. Filmerna lades upp som In-Feed-annonser på TikTok, med geografisk inriktning på dessa 14 specifika städer, och bjöd in TikTok-communityt att besöka dem längs turnén. Kampanjen ledde till en otrolig 314% ökning av intäkterna under turnéstoppen, och över 3 000 restaurangbesökare kom till restaurangerna på grund av kampanjen. KFC’s kampanj kombinerade alltså en perfekt strategisk målinriktning med ett passande kreatörssamarbete för att driva viktiga beteenden utanför plattformen. Med det förkroppsligade de talesättet "what starts on TikTok doesn’t stay on TikTok".

Juryns nominering: 

Att vara ett etablerat varumärke kan innebära både fördelar och begränsningar. Juryn är mycket nöjd med hur detta varumärke har anpassat sig till en ny plattform, hittat en tydlig röst och framför allt tillfört värde till kunder och fans – genom att vara autentiskt och roligt. 

Det här caset gav en verklig effekt, både när det kommer till varumärket och antalet gäster. Så med en blandning av bra kreativt arbete och starka resultat känner vi verkligen att det här är "finger linkin' good". Det är juryns ära att tilldela Greatest TikTok 2022 till KFC Sverige.

Juryn för TikTok Awards Nordics består av följande personer: 

Rasmus Bjurström, Managing Director, Forsman&Bodenfors
Nicole Kavander, Founder, All of Us
Maria Kuutsa, Head of Social & Content / Partner, TBWA\Helsinki
Liam Kalevi, Creator
Arash Gilan, CEO, Viva Media
Rebecca Eliasson, Nordic Digital Media & Advocacy manager, L'Oréal Group
Johan Mirch Peiris, ex Global Creative Director, Daniel Wellington
Maria Christina Sega, Senior Designer, P000Is
Lars Eia Kirkholm, Byråchef, JCP Nordic
Michaela Bognäs, Media & Customer Experience Manager, McDonald's
Anna Olivemark, Head of Content, NORD DDB
Nicklas Hermansson, Founder, NomoFomo
Carl-Magnus Hygrell, Managing Director, Creed Media

Alla nominerade bidrag till TikTok Awards Nordics 2022 finns här. 

www.TikTok.com

Texten är en annons från TikTok