Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Qualifio

Marknadsförare? Här är ett verktyg du inte kan vara utan 2022

Engagera din målgrupp och bygg lojalitet – samtidigt som du samlar in första- och nollpartsdata. Med marknadsföringskalendern 2022 får du koll på alla högtider och stora event – och får tips på hur du redan nu kan planera in dina kampanjer kring dessa.

Publicerad: 2 december 2021, 09:44


När Qualifio lanserade sin marknadsföringskalender 2017 var det med ett tydligt mål: att ta fram ett verktyg som gör det möjligt för marknadsföringsteam att i god tid kunna förutse och planera sitt innehållsskapande. Och kalendern har blivit en succé – idag används den årligen av fler än 10 000 marknadsförare.

Läs mer om Marknadsföringskalendern 2022 här 

– Vi vet att det kan vara utmanande att planera kampanjidéer för kommande veckor och månader. Med vår marknadsföringskalender får man en tydlig bild av alla händelser som kommer att prägla året. För att hjälpa till med skapandet av marknadsföringsaktiveringar publicerar vi även inspirerande artiklar inför varje månad, säger Anastasia Babatzikis, Digital Marketing Officer på Qualifio, som hjälper varumärken att skapa interaktivt innehåll och spel,  som till exempel frågesporter, tester eller pussel – ur en katalog med mer än 50 olika format.

För att illustrera hur kalendern kan användas berättar hon om biografkedjan UGC, som  insåg att Star Wars-dagen (den 4 maj, "May the fourth be with you...") var intressant för deras community – och utgjorde ett perfekt tillfälle för att aktivera en kampanj.

– Därför arrangerade de en tävling där tre deltagare vann biobiljetter och Star Wars-affischer. Och för att delta behövde man fylla i ett kort formulär med sina kontaktuppgifter, samt lite relevant information för UCG, som till exempel vilken deras favoritbiograf är. Dessutom erbjöds de att prenumerera på företagets nyhetsbrev, berättar Anastasia Babatzikis.

På så sätt kan marknadsföraren, på ett kul och lekfullt sätt, samla in värdefull information, som preferenser, insikter och personlig data, för att lära känna kunderna, och därmed bättre kunna anpassa sin kommunikation.

Kommer bli allt viktigare

Anastasia Babatzikis menar att den här typen av informationsinsamling kommer att bli allt viktigare, i takt med att Google avvecklar möjligheten att använda tredjepartscookies.

– Det kommer göra att företag i allt högre grad behöver förlita sig på första- och nollpartsdata, och att de som lyckas med detta kommer att få en stor konkurrensfördel. Den här typen av data erbjuder ett mer kraftfullt sätt att förstå kunder, möta deras behov och bygga meningsfulla, långsiktiga relationer. Genom att samla in och använda dem kan du som marknadsförare skapa mer engagerande användarupplevelser och verkligen sätta kunden i centrum för allt du gör.

– Med den här kalendern ger vi alla marknadsförare totalt 311 händelser och skäl för att skapa innehåll och samla in data, inte bara för stora högtider som jul eller Halloween, utan även mindre händelser, avslutar Anastasia Babatzikis.

Ladda ner Marknadsföringskalendern 2022 här 

Qualifio.com

Texten är en annons från Qualifio