Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Channable

Marknadsföringsverktygen bakom affärskometens succé

Med hjälp av smarta verktyg har exportsuccén Ideal of Sweden kunnat växa blixtsnabbt. ”Vi har hela tiden kunnat anpassa oss efter den information vi fått från våra olika marknadskanaler”, konstaterar Adam Gudmundsson, ansvarig för e-handeln på Ideal of Sweden.

Publicerad: 30 september 2021, 09:37


Adam Gudmundsson är ansvarig för e-handeln på Norrköpingsbaserade snabbväxande Ideal of Sweden. De utvecklar, designar och marknadsför tillbehör till mobiltelefoner, främst mobiltelefonskal men också väskor och modeaccessoarer. Under sina snart fem år på företaget har Adam varit med om en rejäl resa. Det företag han kom till hade sju anställda och omsatte 12 miljoner. Dagens Ideal består av 120 medarbetare, omsätter strax under 800 miljoner, exporterar över hela världen och har lokaliserade hemsidor i 25 länder. Tyskland är nu största marknaden men Sverige står fortfarande för 15-20 procent av omsättningen.

E-handeln har under Adams tid på Ideal blivit dominerande med omkring 70 procent av omsättningen. Tidigare var försäljning via teleoperatörer en dominerande del. Direktkontakten med kunder i butiker är en fortsatt viktig del eftersom det ofta kommer spontan feedback den vägen. Företaget har även egna butiker i stora gallerior och ibland popup-butiker på Arlanda och andra flygplatser för att vara synliga, ge kunderna möjlighet att titta på produkterna och inspireras. 

– Det är iPhone-användarna som står för majoriteten av inköpen, de står för omkring 90 procent. Sedan kommer Samsung med omkring tio. Bland de många kanaler Ideal använder för att nå ut är exempelvis Facebook mycket viktigt. Men vi finns på snart sagt alla sociala media och är väldigt aktiva på exempelvis Instagram och Tiktok också. Både med egna filmer och med sponsrade annonser, kommenterar Adam Gudmundsson.

Tar fram rätt format för alla kanaler

Ideal har en egen avdelning inom företaget som tar fram inslagen till de olika kanalerna. 

Det är när det finns färdiga inslag och annonser som Channable kommer in i marknadsföringsarbetet. Channable är verktyget som dels ser till att alla format och specifikationer som krävs av de olika kanalerna, av Google och av olika nätbutiker fungerar. Idag handlar det om 26 webbplatser, ett tiotal affiliatenätverk, ett par marknadsplatser och alla tänkbara sociala medienätverk som hanterar annonser. Totalt handlar det om hundratals automatiska kampanjer, annonsgrupper och annonser. 

Men dels ser verktyget också till att återföra information och statistik från de olika plattformarna så att Ideal vet vad som fungerar i olika kanaler, under vilken tid på året, i månaden, på dygnet och en mängd andra viktiga, och ibland avgörande, variabler som behövs för att snabbt kunna åtgärda och justera. Alla kanaler har sina egna krav på det material de tar emot och när man arbetar mot ett stort antal marknadsföringskanaler kan det vara svårt att få till alla parametrar rätt. 

– Det måste bli rätt språk på varje marknad, ibland rätt bilder och rätt video. Tilltalet ska vara direkt och intressera mottagarna. Gör vi fel kan vi får varningar och riskerar att utestängas från stora aktörer som Google. Till det kommer att de olika kanalerna ofta ändrar parametrar. Då är det ganska skönt att bara kunna köra in materialet i Channable och kunna lita på att det som går ut är korrekt och att den information vi får tillbaka stämmer och går att använda. Tack vare detta informationsutbyte med kanal, kund och lager kan vi också direkt meddela hur många dagar det tar innan kunderna har sin produkt i handen, fortsätter Adam.

– Arbetet med e-handelssajten har stora likheter med hur en livsmedelsbutik fungerar. Man försöker få besökarna att gå en viss väg genom butiken för att allt som kan vara intressant också exponeras för kunden. Men naturligtvis ska det gå att hitta genvägar för den som har bråttom och bara är ute efter en bestämd produkt. 

Kan hantera enorma dataströmmar

För att klara av uppemot 100 000 kundorder om dagen och i hektiska perioder som Black Friday och julhandeln kanske uppemot miljonen har Ideal byggt upp en motor som klarar att hantera alla dataströmmar med all möjlig information. För att optimera måste det till ständig handpåläggning. Det kan vara att arbeta med hemsidan när nya produkter ska ut, att bredda utbudet utan att etablerade produkter drabbas. För vissa marknader måste dessutom produktutbudet anpassas då allt inte är gångbart överallt. 

– Ideals snabba tillväxt hade varit svår att genomföra utan verktyg som Channable. Vi har hela tiden snabbt kunna anpassa oss efter den information vi fått från våra olika marknadskanaler. Det märks att de arbetar väldigt nära marknadskanalerna och hela tiden anpassar och optimerar verktyget. För vår del är det också viktigt att man inte behöver vara särskilt IT-kunnig för att använda Channable. Nu kan alla lära sig använda det ganska snabbt vilket minskar beroendet av nyckelpersoner, avslutar Adam.

Registrera ett gratis provkonto på channable.com

Texten är en annons från Channable