Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Ocean Outdoor

Ocean Outdoor: Så här ser framtidens utomhusreklam ut

En klassisk traditionell utomhuskampanj i all ära, forskning visar att den fungerar och gör jobbet för avsändaren, men vad händer när man vill skapa något oortodoxt och inte följa ett vedertaget recept, eller låta delar av en kampanj bli något alldeles extra? Det är själva syftet med Ocean Outdoors satsning Ocean Labs. Här berättar bolaget om de tekniker som vi har fått bekanta oss med i Utomhusvärlden den senaste tiden – och sådant som de tror att vi kommer få se mer av framöver.

Publicerad: 13 september 2022, 15:05


AI, kort för Artificiell Intelligens har potential att för alltid förändra bildvärlden likt film och fotografi tidigare gjort. Det som tar väldigt många människor väldigt lång tid kan AI generera med imponerande hastighet och detaljrikedom. Men det är lite av en otämjd best, man kan ännu inte riktigt lita på vad som kommer ut eller styra det helt precis som man vill, utan det lever ett eget liv. Vi ser nu exempel på hur AI-genererat innehåll vinner tävlingar och stundtals skapar smått fantastiska saker. 

Robomojo gör alternativa AI-genererade takes på kända filmtitlar.

Riktigt intressant blir det när rörlig AI kan renderas i realtid och användas i den faktiska miljön man befinner sig i. Här är ett exempel på AI i en utomhus-setting som förvisso är en efterhandskonstruktion, men som exemplifierar hur AI-genererad rörlig AR kan tänkas se ut. 

Hur kan då AI appliceras på utomhusreklam idag? Den lägst hängande frukten – förutom att be AI forma ett budskap, styra det efter sina preferenser och sedan publicera – torde vara att låta användare på storskärmar skapa egna AI-verk, gärna med hjälp av en låst förutbestämd parameter. Låt oss säga Transformers. Användaren kan sedan då lägga på smått absurda eller realistiska andra element eller objekt, färgsätta, skapa bildstilar, välja brännvidd, detaljrikedom och på andra sätt helt forma exemplet Transformers som den vill. Det skapar en både personlig och rolig upplevelse som när den i realtid publiceras på en större skärm kan skapa delaktighet med andra (kontra en liten skärmupplevelse i mobilen som förvisso är ett bra verktyg för att låta användaren få med sig sitt konstverk från storformatskärmen). 

Om man sneglar på spelvärlden och funderar kring varför spel blivit så stort är en teori den personliga upplevelsen. Du befinner dig där i till exempel Minecraft och kan själv påverka utgången i vad som ska ske. Samma tänk är intressant att applicera på utomhusreklam. Hur kan vi låta betraktaren bli en del av en upplevelse och hur ska kommunikationen mellan skärm och människa gå till?

Svenskt exempel på hur innehåll kan träda fram eller försvinna baserat på åskådarens ansiktspositionering.

Det finns många olika sätt att skapa koppling mellan människa och skärm på, exempelvis mobilstyrning, det uråldriga och väl beprövade tangentbordet, Mid Air Haptics som seglade upp som ett beröringslöst alternativ till touchscreens under covid, beacons, röstkommandon, sensorer eller kameror med skelett-tracking som vi såg i fjolårets vinnare av Digital Creative Competition – Väsen i Ögonvrån. Alla har styrkor och svagheter och klokt är nog att låta syftet, platsen och idén avgöra tekniken då det egentligen inte handlar om teknik utan vad man gör med den. 

Foto: Ocean Outdoor

En teknik som tagit OOH-världen med storm den senaste tiden och som är optimal på digitala storformat på publika platser är DeepScreen. Med 3D-tekniken kan annonsörer förvandla en vanlig kampanj till något verkligt extraordinärt. DeepScreen använder en uråldrig teknik som kallas “anamorfos”, vilket matematiskt förvränger bilder så att illusionen av 3D-djup skapas på plana ytor när man betraktar det från en specifik utsiktspunkt.

Vi ser nu hur DeepScreen tekniken utvecklas, exempelvis genom att synkronisera flera ytor i samma synfält med varandra, studiofilmat innehåll specifikt för DeepScreen, modellering av en extra ram för att göra effekten ännu större eller addera ljud till upplevelsen. I takt med att realtidsrendering blivit allt mer pålitligt är steget inte långt till att använda dataparametrar för att i nuet förändra 3D-innehållet eller skapa anamorfiska spel på storformatskärmar. Vi såg nyligen ett exempel där Subway via mobilkoppling lät användare bygga sin personliga anamorfiska macka som presenterades i DeepScreen-format och dessutom tillagades och serverades på plats. 

För att skapa ett riktigt bra anamorfiskt innehåll som får spridning och ett andra liv i sociala kanaler krävs såklart en bra idé och budskap, expertis i 3D och gärna också ett mod att våga producera innehåll som är skräddarsytt för formatet och som kanske inte nödvändigtvis linjerar perfekt med en bredare kampanj. I förlängningen tror vi att alla specialkampanjer, oavsett teknik, vinner på att man vågar formge innehåll som är optimalt för platsen och gärna just den specifika medieytan den är tänkt att publiceras på. 

Foto: Lucas Ridley

AR har de senaste åren haft en stadigt stigande användarkurva. Inom utomhus är det möjligt att skapa AR-upplevelser antingen direkt i en DOOH-yta eller med hjälp av en smartphone. Produktionstekniskt är det inte helt olikt en DeepScreen-produktion, då man dels helst vill använda 3D-objekt för att skapa en så verklighetstrogen upplevelse som möjligt, dels gärna placera objekt i den faktiska miljön vilket innebär att miljön i förväg behöver mappas upp om syftet är att skapa en platsspecifik upplevelse. Här finns möjligheten att kombinera digitalt och analogt genom att till exempel ge handmålade muraler eller vepor ett digitalt liv i form av en AR-Upplevelse. Klicka här för att se ett visualiserat exempel på hur kombinationen handmålad mural och AR kan tänkas te sig. En god idé är att föreställa sig hela användarflödet, från varför betraktaren ska engagera sig till vad belöningen blir när man engagerat sig så att upplevelsen som helhet blir positiv och ger någonting tillbaka till användaren. 

Foto: MAPP MTL, PichiAvo, Baillat Studio

En annan stark kombination av digitalt och analogt är att addera ”projection mapping” på annonsytor. I Norden är vi välsignade med ett halvårs mörker vilket är optimala förutsättningar för projektionupplevelser. Montreal håller årligen i en Mural-festival med fantastiska exempel på hur handmålad konst får ett nytt liv under dygnets mörkare timmar med hjälp av projection mapping och några av de ljusstarkaste projektorerna som finns på marknaden. Klicka för exempel från MAPP MTL, PichiAvo, Baillat Studio under Montreal’s International Projection Mapping Festival. 

Foto: Ocean Outdoor

Vi ser också exempel på användning av annonsytor som aktiveringsytor, där fans kan samlas och möta kända personer och utomhusytan fungerar som en inramning till eventet. Nu senast då Netflix la ut koordinater till Oceans handmålade yta på Kungsgatan där de veckovis målar upp nya budskap och skapade en mycket lyckad aktivering för de som tog sig dit i samband med att serien Young Royals får en ny säsong. Kombinationen storformat, kändisar som dragplåster, sociala medier och en publik som strömmar dit är stark och ger genomslagskraft både fysiskt på plats och digitalt i form av delningar och buzz. 

Om utgångspunkten i en utomhuskampanj är att man vill skapa en mer intressant miljö eller stadsbild där den visas har man automatiskt satt en högre ribba som annonsör och närmat sig något som i högre grad blir både spännande och intressant. 

Människor idag är som bekant reklamtrötta och även om utomhusreklam enligt en färsk undersökning från Sveriges Annonsörer tillhör den fåtaliga skaran av medietyper människor är som mest positivt inställda till krävs mer av annonsören för att ens budskap verkligen ska nå ut. 

Det kan göras på otroligt många enkla eller komplexa vis, till exempel genom smart eller rolig copy, tilltalande formgivning, träffsäkra bilder, motion design eller med hjälp av teknisk innovation. Den gemensamma nämnaren är att det krävs en bra idé som ligger till grund för sin kommunikation. Det är det som väcker intresse, ibland känslor, det som skapar igenkänning och ihågkommande och det är därför Ocean dragit i gång Digital Creative Competition. För att skapa bättre och mer intresseväckande digital utomhusreklam. 

www.oceanoutdoor.se

Texten är en annons från Ocean Outdoor