Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Innehåll från KIMM

Planera smart och visa medmänsklighet: Så här kan ditt företag gå stärkt ur coronakrisen

Covid-19 kommer att förändra både våra arbetsplatser och sättet vi kommunicerar på. Här ger Anders Norrman, Consultant Manager på rekryteringsbyrån KIMM, sin syn på hur pandemin kommer att påverka mediebranschen. Dessutom tipsar fyra studenter från Berghs och Hyper Island hur ditt företag kan gå stärkt ur krisen.

Publicerad: 3 Juni 2020, 12:15


När corona-krisen slog till i mitten på mars behövde många marknadsavdelningar snabbt dra ner på personal och delvis eller helt frysa sina budgetar. På rekryterings- och konsultuthyrningsbolaget KIMM märkte man samtidigt att antalet tillgängliga kandidater ökade kraftigt.

– Vi vet inte hur länge pandemin pågår, men lika snabbt som många dragit åt snaran, lika snabbt tror vi att man kommer dra igång igen när krisen mattats av, säger Anders Norrman,  Consultant Manager på KIMM.

Därför menar han att det är viktigt för marknadschefer att redan nu börjar rusta och planera för hur man ska agera när allt återgår till normalläget.

– Vilka budskap ska man förmedla och hur hämtar man snabbt tillbaka affären? De flesta företag överlever krisen, men frågan är hur fort man klarar av att komma tillbaka och hur man fortsätter att vara relevant? Vi kommer att se företag som snabbt är på banan, medan andra troligtvis inte har förmågan att tillräckligt snabbt styra tillbaka, och därmed riskerar att bli omsprungna, säger Anders Norrman.

Han poängterar att ny teknik och digitalisering kommer att bli ännu mer avgörande för att lyckas.

– Marknadschefen behöver fundera på hur man kan möta sina målgrupper helt digitalt och vilka verktyg som behövs för att skapa engagemang, lojalitet och trovärdighet när det fysiska mötet blir sekundärt. Att leda, driva och utveckla marknadsfunktionen med hjärtat i fokus tror vi blir än mer påtagligt.

Under krisen har många företag lyckats integrera en medmänsklig och ödmjuk tonalitet i sin kommunikation, och det är något Anders Norrman tror kommer bli avgörande framöver. 

– Att jobba på distans har fungerat väl för många företag och tillsammans med ny teknik kommer vi se mer av det. Istället för att tillsvidareanställa märker vi på KIMM att allt fler av våra kunder nu väljer att hyra in konsulter som en tillfällig och flexibel lösning. Vi tror att denna trend kommer fortsätta även efter pandemin och att giggandet är här för att stanna.

Tips från framtidens mediechefer

Här delar fyra studenter från Berghs och Hyper Island sina tankar kring hur dom skulle hantera krisen om de hade varit i beslutsfattande position. Vilka insatser hade de gjort och vilka tips kan de ge på hur företag kan gå stärkta ur krisen?

Matilda Schmachtl, som studerar till Business Developer på Hyper Island:

– Som chef hade jag lagt mycket av min tid och energi på att värna om mina anställda och skapa en trygg arbetsplats. Att upprätthålla en fasad som uttrycker att man har alla svar för framtiden är inte en långsiktig och hållbar strategi, utan det är oerhört viktigt att visa medmänsklighet och sårbarhet i sitt ledarskap. Att jobba med sammanhållning och förtroende i arbetsstyrkan kommer att stärka resultaten i de marknadsföringsaktiviteter som utförs.

– Med det sagt så måste företag prata med sina kunder. Oavsett om företaget är B2B eller B2C är det viktigare än någonsin att visa för kunder och partners att man finns där och förstår och vill möta de behov som finns. Se till att göra det lilla extra för kunderna, investera tid och energi på kundservice och kommunikation för att sedan kunna ta välgrundade beslut kring strategi, brand och fortsatt affär. Varje interaktion med företaget ska kännas som en varm tröstande kram för kunden.

Axel von Arnold, som studerar Public Relations-programmet på Berghs School of Communication:

– Jag skulle säga att vi befinner oss i ett paradigmskifte, präglat av medmänsklighet, gemensamhet och solidaritet. Oavsett industri så anser jag att man har möjlighet att göra skillnad och stärka sitt varumärke genom att agera någorlunda altruistiskt. Både i Sverige och internationellt kan man se hur varumärken från alla möjliga olika industrier strävar efter att i bästa mån hjälpa medmänniskor i kris. Vi har sett exempel på hur man försett svaga i samhället med mat och skydd, och internationella mjukvarubolag har delat med sig av sina tjänster utan kostnad. Det här är ett mycket speciellt tillfälle, där man kan nå ut och etablera sig som ett innovativt företag som tänker utanför boxen. 

– Man ska inte vara rädd för att överraska och vara oväntad. Hur kan vi kombinera ny teknik med vass kommunikation och, gemensam, fortsätta utveckla våra bolag? Klädföretag syr masker till sjuksköterskor, det är bara ett exempel på en samhällsnyttig kreativitet som vi behöver ägna oss mer åt under och efter krisen. Jag kan tänka mig att den här upplevelsen kommer att sätta press på företag att skapa gemensamma samhällsvärden för en tryggare och mer hållbar framtid. 

Lisa Koikeroinen, som studerar produktionsledning på Berghs School of Communication:

– I osäkra tider som dessa behöver vi kommunicera det som faktiskt är viktigt i våra liv – kärlek och gemenskap. Vi har, sedan covid-19 började påverka våra vardagliga liv, förenats i känslor av oro och maktlöshet. Men de känslorna har också gett utlopp för att vi funnit tröst och tillit hos varandra och stått starka tillsammans genom denna tuffa period.

– Här tror jag att det finns en chans att bygga nya och starka relationer, mellan kunden och affären men även oss konsumenter emellan. Kan vi definiera vad som gör konsumenten glad och lycklig så tror jag att vi är en bra bit på vägen för att kunna både hitta och vara ett slags ljus i mörkret i folks vardag. Avsaknaden av trygghet och stabilitet har gjort att vi behöver skapa trygga rum att vistas i, där förtvivlan kan bytas mot hopp och mörker förvandlas till ljus. Och att definiera en sån typ av känsla, som många känner igen sig i, tror jag kan skapa effektiv kommunikation och bygga brand. Den påtagliga avsaknaden av fysisk kontakt ger oss goda möjligheter att stärka våra relationer med varandra, men även till den fysiska affären och butiken.

Erik Granholm, som studerar Digital Media Creative (DMC) på Hyper Island och driver byrån SoLucy (tillsammans med en klasskompis):

 – Strategin som jag har antagit för min egna kommunikations- och marknadsföringsbyrå, SoLucy, och rekommenderar andra, är lik den Jesper Åström (10000First.com) nyligen delade: Satsa på varumärkesdrivande kampanjer, för att bibehålla eller öka ditt bolags värde. Det har också en positiv effekt på vilka priser du kan hålla genom lågkonjunkturen. Och fokusera på incitament, ingen blir motiverad eller fattar beslut av att läsa domedagsbeskrivningar.  

 – Det är viktigare än någonsin att verkligen prata med företagets kunder och användare. Samla insikter, våga lyssna och var öppen med det ni vill göra. Vi ser dock, nu som innan covid-19, att många inte lägger sina pengar på kvalitativa data, utan fortsätter att basera viktiga beslut enbart på enklare analysverktyg, vilket resulterar i slö, ineffektiv och ej relevant marknadsföring. För att sammanfatta: lyssna in, fokusera på incitament och “share with a purpose”.

Söker ditt företag ny kompetens inom marknad och kommunikation? På KIMM matchar vi erfarna specialister med bakgrund från branschen bland annat marknads- och kommunikationschefer, Social Media Managers och UX-designers.

Läs mer på kimm.se

Artikeln är producerad i samarbete med KIMM och ej en artikel av Resumé