Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Innehåll från Berghs

ROE och Learning Experience – företagens viktigaste verktyg i framtiden

ROE och Learning Experience är två begrepp som börjar växa fram, inte minst inom kommunikationsbranschen. ROE står för Return on Education, ett begrepp som innebär att lärandet inom företag behöver en bakomliggande strategi, och Learning Experience är hur den strategin upplevs.

Publicerad: 19 November 2019, 07:56


Historiskt sett, men även idag, är det ofta den anställda som initierar och driver behovet av utbildning, men framöver behöver företagen ta ett starkare grepp och se över hur de skapar en lärande organisation. Inte bara för att behålla sin personal, utan även för att själva kunna dra nytta av den nya kompetensen som företaget tillgodogör sig.

Varför är det viktigt att tillämpa ROE?

– Utbildning och kompetensutveckling som kopplas till viktiga mål är motiverande för både individen och företaget. Det ger också bättre förutsättningar för det viktiga steget att öppna upp för de nya kunskaper och kompetenser som tillförs, eftersom det ligger i allas intresse att se kunskaperna omsättas till handling. Förändring kostar alltid energi och därför måste målet vara tydligt. Annars trillar vi ofta snabbt tillbaka i gamla mönster, utbildningen ses som meningslös och det blir ett negativt flöde, säger Camilla Wallander, VD på Berghs School of Communication.

Rent matematiskt är det samma princip som när du räknar ut ROI.

– Det handlar om att få hävstång på insatsen. Om du behandlar dina utbildningsinsatser som alla dina övriga satsningar blir det enklare att räkna på effekten kontra avkastning. 

LX: Learning Experience

– Jag tror starkt på att alla företag behöver utforma sitt eget inlärningssystem eller Learning Experience, förkortat LX, säger Camilla Wallander.

Enligt Camilla behöver du fråga dig själv följande saker för att kunna komma igång och designa ditt företags LX: Vad är det som genererar lärande? Bör vi använda olika format för olika typer av utbildning? Vilka interna resurser eller extern kompetens behövs för vilken typ av utbildning och hur kan vi utveckla eftertraktade "soft skills” som samarbete, kommunikation och kreativitet?

Framtidens talanger söker företag med insikter

– Nyckeln är är att inte bara lägga till en utbildningsinsats i ditt företag, utan att bygga in det till ett väloljat system. Framtidens talanger kommer att söka sig till företag med insikter, motivation och verktyg för att möjliggöra kontinuerligt lärande och erbjuda en upplevelse. På Berghs hjälper vi inte bara företag att förbättra sina färdigheter i kommunikation, utan också att se sig själva som utbildare. För mig personligen kommer frågan “Vad är din personliga inlärningsstrategi?” vara en viktig faktor i framtida rekryteringsprocesser, avslutar Camilla Wallander.

Läs mer här

Artikeln är producerad i samarbete med Berghs och ej en artikel av Resumé