söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Mynewsdesk

Så bygger ditt företag meningsfulla relationer – med hjälp av PR

– Genom att, som organisation eller varumärke, prioritera PR så bygger man meningsfulla relationer med sina målgrupper som håller över tid, konstaterar Adam Karseland, Head of PR på Mynewsdesk, som erbjuder en plattform där det är lika enkelt att publicera och distribuera relevant innehåll – som att mäta och analysera resultatet.

Publicerad: 30 november 2022, 09:10


Adam Karseland, Head of PR Mynewsdesk.

Många kommunikationsinsatser är som sprintlopp, där man vill få stor effekt på kort tid. Men när det gäller PR handlar det mer om långsiktighet och hållbarhet, menar Adam Karseland.

– Idag förväntar sig folk att företag ska stå för något mer än sitt erbjudande, och att de ska vara genuina. Som jag ser det så är PR och förtjänad kommunikation ett väldigt bra sätt att visa vad man står för utöver det man säljer. När någon annan, som till exempel medier eller ens egna målgrupper, bekräftar att man som företag är att lita på och pratar gott om en, så skapar det trovärdighet.

Tar tid att bygga relationer

Adam lyfter även vikten av att arbeta proaktivt med PR, inte minst eftersom det tar lång tid att bygga upp relationer med såväl media som sina målgrupper – relationer som kan vara A och O vid en eventuell kris.

– Det är mycket svårare att skapa en god bild av företaget i efterhand, när det redan har hänt någonting negativt. Men har ni redan byggt upp starka och trovärdiga relationer så är chansen betydligt större att ni får en ärlig chans att ge er syn på saken. 

Han poängterar att man inte ska se PR som en punktinsats, utan snarare som något man bör integrera i allt man gör.

– Det handlar om att löpande "nyhetsinventera" för att hitta nyheter som är värda att dela med andra. Det handlar om att förbereda sig på hur man kommunicerar på ett trovärdigt sätt i händelse av kris. Det handlar om att få folk att vilja prata om ens företag på ett sätt som gynnar det. Och det handlar om att visa för de som man har en relation till att man tar ansvar och att man är en organisation att räkna med, säger Adam Karseland, som menar att det ligger en hel del i påståendet att "det är bättre när andra pratar gott om dig, än när du själv gör det".

Många användbara verktyg

Men hur gör man då för att lyckas med sitt PR-arbete? Till att börja med rekommenderar han att man använder alla de verktyg som faktiskt finns tillgängliga.

Mynewsdesk erbjuder en helhetslösning, och när man använder alla delar av plattformen får man ut mesta möjliga effekt av sin PR. Det är viktigt att ha en plan för sin PR och att publicera nyheter löpande – men det är lika viktigt att både omvärldsbevaka och mäta resultat för att kunna följa upp hur det går. Och alla de viktiga områdena kan man hantera med hjälp av Mynewsdesk, säger Adam Karseland.

Han lyfter återigen fram vikten av att bygga starka relationer med sina målgrupper, och då är det A och O att känna till deras preferenser och vilken typ av kommunikation som fungerar med dem. 

– PR handlar om en tvåvägskommunikation, och det ska inte vara en monolog från en organisations sida. Därför är det otroligt viktigt att löpande analysera och följa upp sina PR-insatser, för att kunna optimera dem och för att skapa en dialog med sina målgrupper. Redan innan du sätter igång med en PR-aktivitet behöver du ha en plan för vad du ska analysera när aktiviteten är igång, och vad du ska göra med den data du får ut. 

Inbyggda analysverktyg

Ett smidigt sätt att göra detta på är att använda de analysverktyg som finns inbyggda i Mynewsdesk. Där går det även att skräddarsy och rikta nyheterna till dem som de är mest relevanta för, genom att att använda så kallad "audience targeting". 

– När man kombinerar sina egna kontakter med Mynewsdesks journalistnätverk, vårt AI-verktyg och vår globala mediedatabas kan man enkelt nå de mest relevanta målgrupperna inom sina områden.

På Mynewsdesks hemsida finns det massor av tips när det kommer till PR. Dessutom ebjuder man löpande webinarier och liknande, för att hålla branschen uppdaterad om de senaste PR-trenderna. 

– Det är ett område där det rör på sig väldigt fort, och vi ser till att hela tiden ligga i framkant. Jag rekommenderar verkligen alla att ta del av kunskap och nya trender, och att använda uppdaterade lösningar och hjälpmedel för att vässa sitt PR-arbete.

Adams 5 tips för att lyckas med PR-arbetet:

* Dela med er av så mycket innehåll och relevant information som möjligt när ni går ut med nyheter. 
* Gör det enkelt för de som tar del av er kommunikation. Genom att samla allt pressmaterial i ert nyhetsrum på Mynewsdesk hjälper ni journalister och andra att snabbt och enkelt hitta det de behöver för att dela med sig av era nyheter. 
* Glöm inte att även dela med er av bra bilder och rörligt material. På så sätt kan ni lättare vara med och forma det som sprids om just ert företag. Erbjud helt enkelt innehåll som ni vill ska spridas vidare!
* Tänk på att skriva pressmeddelanden och annat innehåll på ett sätt som väcker intresse och engagemang. Använd gärna en rubrik som sticker ut, en ingress som sammanfattar innehållet och lyfter fram det mest intressanta – samt, inte minst – bra, tydliga och personliga citat, som journalister och andra lätt kan lyfta över i sina texter.
* Forma kommunikations­arbetet utifrån insikter. Använd analyser och insikter från Mynewsdesks mediebevakning för att forma er strategi och planera ert PR- och kommunikationsarbete.

Om Mynewsdesk:
Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Med en användarvänlig PR-plattform förenklas publiceringen, distributionen och mätningen av alla era PR- och kommunikationsinsatser.

Läs mer på www.mynewsdesk.se

www.mynewsdesk.se

Texten är en annons från Mynewsdesk