Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Yahoo

Så bygger du ditt varumärke på nätet – Amplify 360 är Yahoos one-stop-shop-lösning

Det räcker inte längre att ha rätt budskap. Ska ett varumärke verkligen få genomslag behöver det dessutom aktivt delta i de diskussioner som redan finns på nätet. Med Yahoos one-stop-shop Amplify 360 kan du enkelt nå ut till och engagera folk över hela världen.

Publicerad: 18 mars 2022, 12:43


Vi lever i en värld av informationsöverflöd, där det blir allt svårare att ta sig igenom bruset och få folks uppmärksamhet – vilket innebär en utmaning för alla annonsörer som vill kommunicera effektivt med sin målgrupp.

– När vi utsätts för fler och fler reklambudskap i allt fler kanaler, så blir det ännu viktigare att vara den som folk kommer åt och tänker på, den som har rätt budskap och lyckas engagera målgruppen, säger Kenneth Landbo, Country Manager, Nordics & the Netherlands.

Engagemangsdriven kommunikation

Han menar att nyckeln för att nå ut är att hitta de ämnen, historier och vinklar som verkligen berör människor, de som får dem att känna någonting.

– På sätt och vis är det klassiskt varumärkesbyggande, men det fungerar inte längre att bara köpa reklamplats och smacka upp en stor logga. Traditionell displayannonsering får allt svårare att slå igenom, medan engagemangsdriven kommunikation ger effekt. När du pratar med målgruppen, istället för till den, så skapas ofta synergieffekter i form av organisk spridning, säger Kenneth Landbo.

Men hur lyckas man med detta? Yahoos svar på utmaningen är Amplify 360, ett verktyg för att nå ut till och engagera folk över hela världen. Modellen baseras på tre steg: datadrivna insikter, orkestrering och utförande.

– Det första steget handlar om att ta reda på vad folk pratar om, vad det skrivs artiklar om, vad som engagerar folk på sociala medier. Vi försöker hitta den fullständiga diskussionen som pågår om olika ämnen, och utifrån det identifierar vi de historier och budskap som ett specifikt varumärke bör försöka få ut. Man kan säga att vi hjälper varumärkena att hitta sin plats i den globala diskussionen utifrån det kampanjbudskap som varumärket vill kommunicera.

Kenneth Landbo, Country Manager, Nordics & the Netherlands, Yahoo.

Kombinerar betald och förtjänt media

Nästa steg i processen är att hitta rätt röster för historien, och de medier och platser där den kan få absolut störst genomslag.

– Är det influencers? Eller key opinion leaders? Personer som kan budskapet en personlig touch, och få det att förgrena sig så mycket som möjligt. Vi befinner oss i gränslandet mellan PR och köpt media, och försöker alltid att hitta den kombinationen som gör att den organiska delen av kampanjen får så stor spridning som möjligt. Vi använder köpt media för att förtjäna PR. Nar vi använde denna modell för Polestar och en kampanj i Kina för Polestar 2 med titeln Another Me kunde vi se en 56-procentig ökning av brand consideration i förhållande till personer som exponerats för kampanjen.

– I insiktsarbetet identifierar vi rätt kanaler, och i orkestreringen den rätta mixen av dessa. När vi sedan har rätt röster så mejslar vi fram rätt budskap för kanalerna, samtidigt som det ska passa in i helheten. Och med löpande optimering under kampanjens gång kan man hela tiden säkerställa att den blir så bra som möjligt, säger Kenneth Landbo.

Amplify 360:s har samlat sitt stora team i Norden, vilket ger många fördelar, med hubb i Köpenhamn.

– Med en central hubb och det här upplägget har vi möjlighet att jobba med globala kampanjer på massor av olika marknader. Vi kan hantera större och mer komplexa kampanjer och kan lägga ner mer tid på varje kampanj än andra aktörer på marknaden. För våra kunder är det en stor fördel att komma till en one-stop-shop, där all expertis finns samlad på ett och samma ställe. De behöver inga fler kontakter, utan vi sköter allting.

Amplify 360 stöttade Polestars uppmärksammade Super Bowl-kampanj.

Med sina rötter i GoViral och senare BeOn har Yahoos Amplify 360 mer än 15 års erfarenhet av att skapa vitalitet. Strategin bygger som sagt på att aktivera mekanismerna kring en kampanj som skapar "förtjänt medievärde" via synergier mellan till exempel plattform, influencers och partnerskap. Yahoo Nordics har de senaste åren integrerat Amplify 360 och genererat starka resultat för kunder som till exempel Sandvik och Polestar – bland annat genom att stötta det senare bolagets uppmärksammade Super Bowl-kampanj. 

Mindshare om Amplify 360 och Visit Sweden:

Mindshare Sverige arbetar nära tillsammans med Yahoo Inc och Visit Sweden. Genom att använda Yahoos one-stop-shop-lösning Amplify 360, har kunder som Visit Sweden kunnat engagera sin målgrupp på ett effektivt och relevant sätt och därmed ökat effekten för sina globala kampanjer.

– Det räcker inte längre att ha rätt budskap, ska ett varumärke verkligen driva påverkan behöver de aktivt delta i de diskussioner som redan finns på nätet för att kunna skapa starkt engagemang. Nyckeln till vår framgång har varit hur vi lyckades integrera köpt media med PR i hela kampanjen, och här har Yahoo varit en fantastisk partner, säger Jennie Strandberg, Client Manager hos Mindshare Sverige.

Läs mer om Amplify 360 här

Texten är en annons från Yahoo