Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Innehåll från Recoordinate

Så har market automation förändrat Rädda Barnens kommunikation

Från masskommunikation till individanpassade utskick. ”Nu kan vi ge våra givare en bättre upplevelse”, berättar Åsa Thunqvist, teamledare på Rädda Barnen, som har varit med och implementerat market automation för organisationens kommunikation.

Publicerad: 4 November 2019, 09:02


Nyligen lanserades Resumés Createch Mornings Sessions, ett koncept med fokus på kreativitet och teknologi. Under den första frukosten, som arrangerades tillsammans med Recoordinate, var temat marketing automation, och hur man kan styra om från masskommunikation till målgruppsanpassad kommunikation.

Bland talarna fanns Åsa Thunqvist, teamledare för givarutveckling på Rädda Barnen, som berättade hur implementeringen av market automation har förändrat organisationens sätt att kommunicera.

– Tidigare kunde nog våra givare uppleva att de fick väldigt många uppmaningar, som ibland krockade med varandra. Det var mycket masskommunikation, som styrdes utifrån våra kampanjer snarare än vad givarna ville ha. I princip fick alla samma budskap, samtidigt som vi hade en känsla av att vi ville ge givarna en bättre upplevelse, berättar Åsa Thunqvist.

Därför startade man, under våren 2017, ett projekt för att börja arbeta med marketing automation. Till hjälp tog man bolaget Recoordinate, som är specialiserade på att utveckla och effektivisera organisationer, processer och system för att stödja marknadsföring, försäljning och kundservice.

– Idag gör de flesta företag någon form av digital marknadsföring. Det finns en viss tröskel när det gäller antal kunder för att marketing automation ska bli intressant. Men när du kommer upp i stora volymer så blir det i princip nödvändigt, eftersom det är omöjligt att komma ihåg allt om alla, konstaterar Alex Kuryatko, Senior Marketing Adviser på Recoordinate.

Så vad är egentligen marketing automation? Ett klassiskt exempel är när du får information om ett nytt erbjudande efter att ha handlat en produkt (”Andra som köpte den här varan, köpte även det här…”). Men det kan egentligen vara vilken kommunikation som helst som sker automatiskt och triggas av kundernas beteenden (ofta kombinerat med till exempel demografiska faktorer). 

– Men det gäller att utforma den rätt. För några år sedan köpte jag en diskmaskin på nätet, och fick därefter reklam för diskmaskiner i flera veckor. Jag kommer garanterat inte att köpa en till, så då är det bättre att erbjuda mig något tillbehör, för att ta ett exempel, säger Alex Kuryatko, som under sin frukostpresentation betonade vikten av att, utifrån data och insikter, skapa en positiv upplevelse för mottagaren.

Det var också ett av huvudmålen för Rädda Barnen, som gjorde en grundläggande behovsanalys innan de satte igång sitt projekt på allvar, och då med stöd av Recoordinate. Totalt tog det cirka ett och ett halvt år från projektstart tills det nya systemet var upphandlat och implementerat.

– Idag kan vi arbeta helt annorlunda. Men det är också en ständigt pågående resa, där vi fyller på med data, kopplar ihop system och sätter ihop nya dialoger. Det är en sak att ha ett system på plats, men utan innehåll och personer som arbetar med det är det bara ett tomt skal, säger Åsa Thunqvist.

Men även om Rädda Barnen bara är i början på sin marketing automation-resa, så arbetar organisationen redan helt annorlunda, jämfört med innan projektstarten.

– Ett exempel är att vi skickar ut ett grattis i förskott två veckor innan givarna fyller år, och tipsar då om att de kan starta en egen insamling på Facebook, om de inte önskar sig presenter. Ett annat är att man automatiskt får ett tackbrev när man varit månadsgivare i ett år. Men det kan också handla om exkluderingar, som att du inte får några uppmaningar om att bli månadsgivare när du redan är det.

– Att vara i förtroendebranschen är rätt speciellt. Vi vill gärna berätta om allt fantastiskt vi kan göra för barn med pengarna som kommer in. Men då gäller det att anpassa kommunikationen och ge givarna en upplevelse, som på bästa möjliga sätt berättar hur deras pengar gör nytta, säger Åsa Thunqvist.

Nyfikna på market automation? Här är Åsa Thunqvists tio tips på vägen:

1. Lägg tid på nuläges- och behovsanalys.
2. Ta hjälp av de som kan.
3. Avgränsa mer än ni tror. Vilka problem ska det nya systemet lösa?
4. Var noga med att leverantörerna vet vad ni vill se på en demonstration.
5. Välj rätt system för just er verksamhet.
6. Var realistiska. Ha rimliga förväntningar på antal dialoger när systemet ”går live”.
7. Räkna med att allt kommer ta längre tid än förväntat. Det tar tid att gå från ett val till ett signerat avtal.
8. Nytt system kräver nytt arbetssätt och nya kompetenser.
9. Innehållet tar aldrig slut. Alla dialoger kräver flexibel innehållsproduktion.
10. Fira delmål för att inte tappa sugen

Createch Morning Sessions: Nästa frukost är den 29 november

Nästa frukostseminarium hålls den 29 november. Temat är återigen marketing automation, och den här gången kommer Adecco att berätta om resan från “zero to hero”.

Läs mer om Createch Morning Sessions

Artikeln är producerad i samarbete med Recoordinate och ej en artikel av Resumé