Så kan influencers hjälpa dig att få ut mer av din marknadsföringsbudget under 2023
Under ett år där de flesta står inför ekonomiska utmaningar, letar marknadsförare efter sätt de kan få ut de mesta av sina investeringar. Nedan kommer 5 tips på hur du kan skapa de resultaten ditt företag vill nå under 2023 med hjälp av influencer marketing.
Publicerad: 24 februari 2023, 16:01
Caroline Lundmark -Sverigechef inzpire.me
I osäkra tider är det många som omvärderar sina strategier, blir mer försiktiga med att experimentera med sin marknadsföringsbudget eller sätter den på paus.
Även om det sistnämnda kan verka logiskt visar studier att detta kan sätta ett varumärke i en mindre konkurrenskraftig position när marknaden återhämtar sig igen. Pandemin visade sig vara ett gott exempel på detta. Företag som investerade mer i marknadsföring i början av Covid 19 såg en betydande ökning av intäkterna, medan de som minskade såg en nedgång. Istället för att skära ned, är det viktigt att marknadsförare tar reda på hur de kan maximera budgeten genom att investera i mer kostnadseffektiva kanaler. Även om många länge haft intrycket av att influencer marketing är bäst för varumärkesbyggande, ser vi att influencerkampanjer också kan ha omedelbar effekt på varumärkets försäljning.
1. Sociala medier är den nya sökmotorn
Under 2023 är det viktigare än någonsin att vara närvarande på sociala medier för att vara synlig när konsumenter letar efter nya produkter och tjänster. TikTok har tagit över från Google som den mest använda sökmotorn på 15 år. Detta har lett till att TikTok fokuserar mer på SEO genom att bland annat utöka captions från 200 till 2200 tecken och rangordna videor utifrån flera textkomponenter.
Detta är ett viktigt skifte som marknadsförare bör dra nytta av. Yngre målgrupper föredrar att upptäckta produkter genom rekommendationer från influencers och innehållsskapare, istället för att aktivt söka efter dem på exempelvis Google.
Tips:
Be de profiler du samarbetar med att använda sökmotorfunktionerna de har tillgång till, så att ditt innehåll når relevanta konsumenter. En bra SEO-implementering kommer öka chanserna för mer engagemang, trafik, konverteringar och sälj via sociala medier.
2. Influencer-samarbeten resulterar i ökad försäljning
Under ekonomiska nedgångstider ligger fokuset oftast på strategier som ger snabba resultat. Detta gör att det blir viktigare att bevisa effekten av influencer marketing-kampanjer med faktiska försäljningssiffror.
Konsumenter blir mer selektiva med sina köpvanor och gör sina inköp baserat på rekommendationer från folk de litar på. 71 procent av Gen Z har gjort ett köp baserat på en rekommendation från en influencer. Influencers är också rankade som nummer 1 för självrapporterat inflytande på konsumenternas köpbeslut. Det är viktigt för varumärken att bygga samma tillitsnivå som influencers har, men genom att samarbete med profiler så kan denna tillit föras över även till varumärket.
Tips:
Ekonomiskt tuffa tider leder till att konsumenter ofta letar efter rabatter och erbjudanden på sociala medier. Detta är en bra möjlighet för varumärkena att jobba med influencers och använda rabattkoder och erbjudanden för att öka konverteringar. Gör det tydligt för influencers vad målet med din kampanj är så att de kan skapa innehåll optimerat för att generera sälj och inkludera nödvändig information.
Genom förstaparts-data och expertis från TikTok och Instagram hjälper vi på inzpire.me dig att hitta de influencers som konverterar, samt optimerar innehållet för sälj och mäter effektiviteten av kampanjer i realtid.
Viktor Frisk
3. Influencer-innehåll kostar mindre och ger större effekt
En studie nyligen genomförd av Meta visar att betalda annonser med influencer-innehåll ger signifikant bättre effekt på de viktigaste varumärkesparametrarna än de med varumärkesproducerat innehåll. Bland annat visar studien på 123 procent ökad effekt av varumärkeskännedom och 67 procent på motivation och beslutsfattande. Dessutom har hela 84 procent av TikTok-användarna blivit övertalade att köpa en produkt eller tjänst efter att ha sett Spark Ads.
Tips:
Genom att använda förstapartsdata från TikTok och Instagram kan du välja ut det bästa innehållet från din kampanj för att använda det i digitala annonser. Influencernas kreativitet och storytelling i kombination med möjlighet för målinriktad marknadsföring med betalda annonser skapar en större räckvidd till ett lägre CPM. Kom ihåg att, till skillnad från annonser, ingår produktionskostnader i priset vid beräkning av CPM för influencer-kampanjer.
Spark Ads på TikTok och Branded Content på Instagram ger dig möjlighet att marknadsföra organiska inlägg från influencers du arbetar med. Detta gör att innehållet ser mer autentiskt ut och därför konverterar det bättre än traditionella annonser.
4. Influencers skapar innehåll av hög kvalitet
I 2023 är innehåll och kreativitet viktigare än någonsin. Hela 52 procent av internetanvändarna önskar att varumärken ska vara autentiska. Samtidigt kan det utmanande att hänga med i förändringarna på de sociala plattformarna. Till exempel har Instagram det senaste året ändrat algoritmerna för att att gynna videoinnehåll genom Reels, men verkar nu vilja fokusera på bilder igen. (Vi analyserade nyligen 3 miljoner bilder och videor på Instagram som visade att Reels gav väsentligt bättre räckvidd än andra format under 2022).
Influencers jobbar med dessa plattformar varje dag och vet vilken typ av innehåll som engagerar användare, vilket är en värdefull tillgång för varumärken. Samtidigt blir konsumenternas uppmärksamhetsspann hela tiden kortare och ställer därför krav på att innehållet ska vara kreativt och hålla hög kvalitet.
Tips:
Låt influencers vara kreativa med ditt varumärke för att uppnå bästa möjliga effekt. Se hur Möller’s gjorde i detta i samarbete med TikTok-profiler och skapade fantastiska resultat. Se till att du ger profilerna möjlighet att skapa innehåll som speglar det de vanligtvis skapar så att det verkar äkta och är optimerat för den sociala plattformen.
Santino Mirenna och Øyunn Krogh
5. TikTok ger unika möjligheter för varumärken
TikTok har inte bara förändrat hur vi konsumerar innehåll, men också hur vi handlar på sociala medier. Plattformen kombinerar underhållning och köp genom att skapa nya shoppingtrender, och utveckla funktioner som gör det lättare för konsumenterna att köpa direkt i appen.
Se bara på framgången av TikTok made me buyit som inte bara har över 40 miljarder visningar, men också har fått egna hyllor i fysiska butiker. E-boken Why #TikTokMadeThemBuyIt visar att 41 procent av användarna har gjort ett omedelbart köp efter att ha sett en produkt på TikTok.
Tips:
Kreativitet och storytelling kan användas som en konkurrensfördel, speciellt som flera konkurrenter inte ännu har utnyttjat alla möjligheter TikTok erbjuder. Se till att du samarbetar med rätt influencers som kan hjälpa dig att uppnå de mål du har satt upp för dig själv.
Inzpire.me har fått tillgång till TikTok:s API som enda företag i Norden. Hos oss är alla influencers godkända för kvalitet, där du får tillgång till bland annat publik demografi så att du kan nå din målgrupp.
Ekonomiska nedgångar för inte bara med sig utmaningar men också stora möjligheter att sticka ut på en mindre konkurrenskraftig marknad. Detta kan både ha en kortsiktig effekt på försäljningssiffrorna och även hålla dig "top-of-mind" för långsiktiga resultat. De varumärken som lyckas differentiera sig genom kreativitet och innehåll kommer att ha en konkurrensfördel i år. Med ett större fokus på kortsiktiga resultat blir tillgång till tillförlitlig data viktigare för att kunna mäta effekt och fatta bra beslut för marknadsföringsbudgetar 2023.
Vill du ha mer information om hur du kan lyckas med influencer marketing under 2023? Kontakta Inzpire.me här eller bolagets Country Manager Caroline Lundmark (Caroline.l@inzpire.me).
Texten är en annons från Inzpire.me