måndag29 maj

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Resumé Event

Säkra din plats till Framtidens Marknadsavdelning

Internationellt hyllade reklambyrån Uncommons grundare Nils Leonard är klar talare till Framtidens Marknadsavdelning den 31 maj. Nils kommer prata om hur varumärken behöver gå "från att sälja skit till att göra skillnad". På scen medverkar även bland annat LEGO, IKEA, McDonald’s, Tre, Other Stories, Matsmart, NetOnNet, Klarna, Telia och Forrester.

Publicerad: 10 maj 2023, 07:56


Hur ska företag förhålla sig till de förändringar som sker på marknaden idag? Vilken funktion ska marknadsavdelningen ha i organisationen? Vad krävs det för att bygga framgångsrikt team? Och vad är marknadschefens roll? Framtidens Marknadsavdelning fördjupar sig i marknadsavdelningens utmaningar och framtida roll i företaget.

Läs mer och säkra din biljett på www.resume.se/fma

Ur programmet:

The Woods are Burning
How do I go from being a brand that sells shit to being a brand that people wish existed?
Nils Leonard, co-founder, Uncommon Creative Studio

LEGO: Realizing relevant reach in a dynamic marketing landscape
Human daily behavior is in constant flux; and so likely the future impact-potential of currently popular marketing channels. Therefore, channel shifts, tactics and measurement approaches are illustrated to re-think future marketing strategies.
Daniel Parlak, Strategic Partnerships, The LEGO Group

Vilken roll ska marknadsavdelningen ha i organisationen? 
Vilken roll ska marknadsavdelningen ha i organisationen? Hur ska företag hålla sig snabbrörliga med de förändringar som sker idag? Vad krävs det för att bygga framgångsrika team? Vad är marknadschefens roll, är det marknadsförare, dataanalytiker, affärsutvecklare eller förändringsledare? 
Panelsamtal med Lisa Björnberg, Global Head of CMO Operations, Klarna, Sofie Struwe, Chief Commercial Officer, NetOnNet och Sofia Syrén, CMO, Matsmart.

Bättre strategier sparar tid och ökar effekten
Alla håller med om att strategi är viktigare än taktik. Ändå tillbringar många företag mer tid på att diskutera och bråka om taktiska val istället för att göra de strategiska valen som behövs. Erik går igenom varför så många företag har fel typ av strategier och vilka strategier som behövs för att skapa ordning och reda. 
Erik Modig, forskare Handelshögskolan i Stockholm 

Företagskultur och kreativitet byggde Årets Marknadsavdelning
Många kampanjer och koncept vinner guldägg, men få företag går så långt som att förändra hur de jobbar i allt från kommunikation, till kundservice och medarbetarengagemang för att stärka sitt varumärke. Förra året vann Tre ”Årets Marknadsavdelning” för att de visar hur en marknadsavdelning kan ta plats i finrummet på ett stort bolag och påverka hela dess företagsstrategi. En riktigt Trevlig strategi som gav stort genomslag, både internt och externt.
Jim Carlberg, marknadschef på Tre, delar insikter och lärdomar om hur en marknadsavdelning kan driva förändringsarbete på ett säljdrivet storbolag.

Hur viktigt är kreativitet och vad ger effekt på försäljningen?
Med kreativa kampanjer som öppnat dörren för Sveriges unga, burgerliga vigslar och kluriga guldnummer har McDonald's visat att de är stora nog att göra skillnad. 
Staffan Ekstam, Marketing Director, McDonald's om effekten av kreativa kampanjer, balansen mellan det kortsiktiga och långsiktiga, hur fördelningen mellan media och produktion förändras i sviktande tider och relationen till sin byrå NORD DDB.

The next 80 years of IKEA
From 3D printed meatballs to affordable dreams: How research and insights, great planning and creative excellence will be a part of the future of the brand for the next 80 years, securing that we assemble the future together with our customers.
Helena Gouveia, Country Marketing Manager, IKEA

Hur ska marknadschefen ska få ett drömläge hos vd:n?
Vad har marknadsföringen för betydelse för affären? Vilken funktion ska marknadsavdelningen ha i organisationen? Vad är marknadschefens roll och vem ska marknadschefen alliera sig med internt?  
Panelsamtal med Lina Söderqvist, Managing Director, Other Stories, Joachim Knudsen, Managing Director, McDonald’s i Sverige och Gina Azaric, CMO, Telia Company.

Superforecasting: How to Think About the Future Differently
Trendprognoser visar att i år är läget svårare än på länge att sia om framtiden. Till och med framtidsexperterna är usla på att förutse vart vi är på väg. Fast det finns några som är snäppet bättre än andra, superforecaster Malcolm Murray är bland de två bästa procenten i världen att förstå vart vi är på väg. Lyssna till hur man ska tänka annorlunda om framtiden för att underlätta beslutsfattande.
Malcolm Murray, Superforecaster

A Marketing Rethink: Organizational Re-think 5 Steps
Framstegen som har tagits inom data och teknik i kombination med förändrade konsumentbeteenden har haft påverkan på marknadsföring och kommunikation. Från vad och hur människor konsumerar media till tekniken vi använder för att nå fram till dem. Det här ställer krav på världens alla marknadsavdelningar. Vilken tech-stack krävs? Vilka kompetenser behövs? Hur ska samarbetsformer och processer se ut? Hur drar vi insikter från den enorma mängd data som finns tillgänglig och hur säkerställer vi att arbetet vi gör faktiskt levererar resultat?
Tomas Lilja, Head of Business Development, PHD och Emanuel Falsen, Chief Growth Officer, OMD Sweden.

The Three Future Priorities For B2B Marketing Leaders
B2B companies strive for customer obsession but struggle to drive the alignment needed to tell a cohesive story with results audiences will continue talking about. 
This session will provide the following benefits: Discuss how to deliver a consistent story that fosters confidence throughout the customer journey. Explore how to become customer-journey-centric to overcome value silos in your organisation. Learn how to bring all players together for an outstanding performance.
Christina Schmitt, principal analyst, Forrester

From prototyping to pretotyping: Hur Nordic Choice använder snabba marknadsexperiment för att hitta de bästa idéerna och ta bättre beslut
Hur vet man vilka idéer som är värda att satsa på? Och hur fattar man evidensbaserade beslut, så snabbt och kostnadseffektivt som möjligt? För ett år sedan inledde Nordic Choice Hotels den transformativa resan till att bli Strawberry. Med ambitionen att bli "mer relevanta, för fler människor, oftare" vill de utöka sin räckvidd för att skapa värde bortom hotellet och proaktivt utmana sin roll inom hospitality.

Christian Lundén, VP Strategic Growth, Nordic Choice Hotels och Petter Hanberger, Business Innovation Lead, NoA Consulting berättar hur de har använt pretotyping och marknadsexperiment för att snabbt testa nya idéer och fatta datadrivna beslut. 

Social Media & Influencer Marketing: Hjälp! Hur når man ut på TikTok? 
Hur gör man ett framgångsrikt samarbete? Vilken roll ska annonsör, kreatör och nätverk ha? Vilka är möjligheterna och utmaningarna inom influencer marketing? Hur har olika sociala mediekanaler påverkat branschen? Vilken typ av influencers ska man som annonsör satsa på? Vad ser vi är de senaste trenderna? Och hur ska man nå ut till Gen-Z?
Panelsamtal med Anna Dahlbäck, Influencer marketing-proffs på inzpire.me, Lisa Borg fd Anckarman influencer och TikTok-profil och Comviq om hur man ska tänka kring influencer marketing som marknadsföringskanal. 

The Future Of The Metaverse: What’s working, trending & what’s next 
Hypen bortom Metaverse och Web 3.0. Vilka är de nya teknologierna och vilken inverkan har de på köpbeteendet? Hur kan man beräkna ROI? Och vad finns det för möjligheter i framtiden? 
Lyssna till hur företag som IKEA, Postnord & H&M har arbetat. 
Emma Ridderstad, vd och grundare Warpin Media

Brand building in growing versus non-growing companies: How should a marketing department of the future act?
Vad skiljer tillväxtbolag från övriga bolag när det gäller arbete kring varumärkesrelaterade teman som innovation, varumärkesfokus, reklam, användning av datainsikter och media? Hur kan man ta lärdomar från vinnarföretag och arbeta på ett smartare sätt för att nå framgång?
Pontus Egnér, Senior Client Consultant, DVJ Insights AB.

Hur gör vi kunddatan mer begriplig? 
Genom maskininlärning och AI kan företag få djupare insikt om sina kunder som leder till mer relevanta erbjudanden och bättre kundupplevelser. Så vilka frågor behöver företag börja ställa för att förstå sin kunddata? Hur kan man identifiera barriärer till tillväxt? Och hur kan man hitta nya möjligheter till kostnadsbesparingar?
Anna Åkerlund, vd och grundare, Polarsken Consulting

Framtiden är ljud: Audio-explosionen driver ökat annonsörsvärde
Idag är kraften i audio ständigt närvarande, från radio till streaming till poddar, demografiskt och geografiskt och lyssnarnas efterfrågan ser inte ut att tystna. Audiomarknaden har idag 40 procent av mediekonsumtionen och 2025 förutspås det vara 50 procent samtidigt som tekniken genom AI och AR skapar en dynamisk, personifierad och mer kreativ annonsmiljö som ger nya kommersiella möjligheter. Hur kan företag arbeta med audio i sin marknadsstrategi? Vilken effekt har det och vilka möjligheter finns det?
Linda Palmgren, CEO för Bauer Media Sverige.

För mer info och partnerskap – kontakta Johannes Lindström på 076-866 77 68 eller johannes.lindstrom@resume.se

Läs mer om Framtidens Marknadsavdelning

Texten är en annons från Resumé Event