Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Innehåll från Match2one.com

Smart annonsering blev ett lyft för proteinglassjätten

Under årets första sex månader såg livsmedelsbolaget Lohilo en tillväxt på hela 88 procent. En stor anledning är smart programmatisk annonsering – där bolaget kan följa kunderna hela vägen från annonsvisning till köp.

Publicerad: 25 September 2020, 12:20


Svenska livsmedelsbolaget Lohilo gjorde sig snabbt ett namn när man 2014 lanserade en glass fullproppad med protein – och med mindre socker och fett än konkurrenterna. Nu, sex år senare, har man breddat sortimentet med ett antal ”smarriga produkter med positiva hälsoeffekter”, och vuxit så pass mycket att en börsnotering väntar.

En stor anledning till den senare tidens tillväxt – hela 88 procent under årets första sex månader – är bolagets smarta användning av digital marknadsföring. Sedan i januari arbetar man tillsammans med svenska Match2One, som hjälper företaget med programmatiska annonser.

– Sedan vi öppnade e-handel och ökade vår budget för digital annonsering ser vi en ökad försäljning i butik både i Sverige och utomlands, säger Lohilos vd Richard Hertvig.

Internationella förfrågningar

Han berättar att bolaget även får in fler förfrågningar från utlandet, och att de potentiella kunderna ofta blivit bekanta med varumärket via internet.

– Visst ser vi ett samband mellan vår digitala annonsering och vår ökade tillväxt. Även om kunden inte går in och handlar på webbshoppen så väcks tanken och medvetenheten om vår produkt och man har det i bakhuvudet nästa gång man står i affären, säger Richard Hertvig.

I Match2Ones programmatiska annonsplattform kan man enkelt skapa egna kampanjer. Därefter optimerar en algoritm automatiskt annonsernas placeringar, samtidigt som Match2Ones team justerar den övergripande strategin – vilket gör att man på ett kostnadseffektivt sätt kan uppnå stor räckvidd. Dessutom kan man fånga upp de som till exempel besökt hemsidan, men inte konverterat, med nya retargeting-annonser.

SoMe och displayannonsering

– För att lära känna konsumenten och driva marknadsföringen rätt är det digitala oslagbart. Vi blandar SoMe och displayannonsering för att driva trafik till vår e-handel, men även för att bygga en mer långsiktig relation med kunderna, säger Richard Hertvig.

Han får medhåll av Mikaela Reiserer, E-Commerce Manager på Lohilo.

– Behovet av en programmatisk annonsplattform uppkom naturligt då vi har en ung målgrupp. Dagens 18-25-åringar spenderar inte längre sin tid på Facebook, där vi tidigare lade en stor del av vår annonsbudget. Men de använder fortfarande datorer och mobiler för sin dagliga surf, så programmatiskt lämpar sig väldigt bra för oss, säger Mikaela Reiserer.

– Match2One har fungerat som en förlängning av vårt marknadsteam. De har hjälpt oss med allt från rådgivning och budgetförslag till grafisk formgivning. Det stödet kombinerat med transparensen har verkligen gett oss full kontroll på våra kampanjer, avslutar Mikaela Reiserer.

Nyfiken på programmatisk marknadsföring? Här kan du läsa mer om hur Match2One kan hjälpa just ditt företag.

Artikeln är producerad i samarbete med Match2one.com och ej en artikel av Resumé