Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Snapchat

Snapchat och julen hör ihop – så här når du din målgrupp bättre!

Julen är en högsäsong för Snapchattare, och det handlar om mycket mer än bara julafton. Som annonsör bör du kunna dessa saker för att nå och påverka din målgrupp på Snapchat under juletider.

Publicerad: 11 november 2021, 14:05


Mycket har förändrats under det senaste året men en sak vet vi garanterat - att julafton återkommer den 24 december!

För många börjar förberedelserna för julen redan i oktober. För att hitta de bästa julklapparna fyndar många under både Black Friday och Cyber ​​Monday, och statistiken visar att så många som fyra av fem Snapchattare använder Snapchat för att planera inför högtiden. 

De använder Snapchat flitigt i jakten på de perfekta julklapparna - dels för att skriva sin egen önskelista men också för att hitta presenter till andra. Snapchattare är trendsättare, och det innehållet de konsumerar på Snapchat inspirerar mer än de innehåll som de hittar i de flesta andra kanaler. Tre av fyra säger nämligen att de inspireras av de personer som de har kontakt med på Snapchat.

Köpstarka Snapchattare 

Detta är viktigt för annonsörer, eftersom Snapchattare är en mycket köpstark och digitalt avancerad målgrupp. Internationella siffror visar att 85 procent av Snapchattare handlar online, och hela 58 procent av dem handlade online via mobilen redan i 2020.

I år visar prognoser att 67 procent av all e-handel kommer att ske på mobilen, och Snapchattare handlar i genomsnitt dubbelt så mycket i november och december som de gör resten av året.

Snapchat ger inte bara annonsörer möjlighet att engagera potentiella kunder, utan en helt annan trend är att plattformen ofta används för att "fira" ett bra köp genom att dela det med familj och vänner.

Men inte nog med det: Skulle en Snapchattare få exakt den julklappen hen önskade sig, kan denna glädje snabbt delas med nära och kära på Snapchat för att fira - särskilt om de redan har snappat om detta tidigare.

Nå fler på en gång

Annonsörernas investeringar på Snapchat påverkar inte bara potentiella kunder direkt, utan får dem även att sprida sitt engagemang vidare till sina följare, eftersom Snapchattare tenderar att dela sitt engagemang för varumärken med vänner och familj.

Det hjälper också att annonser på Snapchat är mer än bara reklam - de är engagerande upplevelser som inspirerar användare. Det är bland annat det som gör Snapchattare 61 procent mer benägna att hämta inspiration från annonserna på Snapchat än användare på andra plattformar.

Snapchat har skapat en särskild hemsida med allt annonsörer behöver för att maximera sin annonsering med handfasta tips på hur de kan lyckas med sin julkampanj på Snapchat.

snapchat.com

Texten är en annons från Snapchat