Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Innehåll från Casinon.nu

Sociala medier fortsätter att vara huvudkanalen

Det är viktigt för företag att marknadsföra sig, det vet alla om. Idag räcker det inte med att göra reklam i tidningar, TV eller radio. Beroende på din målgrupp kan dessa kanaler vara otroligt ineffektiva. Det gäller framförallt om ditt företag fokuserar på digitala tjänster eller produkter. Om din verksamhet är baserad på Internet, måste du också nå kunderna via nätet.

Publicerad: 9 Augusti 2020, 15:58


Det finns ingen brist på alternativ, men sociala medier fortsätter att vara en av de huvudsakliga metoderna. Utöver sociala medier kan företagen också använda sig av hemsidor och influencers. Dessa metoder är däremot inte alltid lika effektiva, och kan ofta kosta mycket mer än det gör att starta sin egen närvaro på sociala medier.

Viktigt att nå ut till kunderna

Det är viktigt för företagen att nå ut till rätt typ av kunder. Att göra marknadsföring i ren allmänhet fungerar inte på internet, eftersom man specifikt måste nå sin målgrupp. Exakt vilken målgrupp det handlar om beror på vilka tjänster man erbjuder. Driver man exempelvis casinon på nätet, måste man nå vuxna människor som gillar att spela. För en webbutik som säljer kläder för unga kvinnor, är det istället dessa man måste nå. 

Sociala medier gör det möjligt att rikta sig till specifikt den målgrupp man är ute efter. Det här öppnar upp för billigare marknadsföring, eftersom man inte behöver lägga några pengar på att göra reklam till människor som inte är intresserade. Varje krona spenderad på en potentiell kund blir alltså effektivt spenderad.

Inte alla har insett vikten av sociala medier

Det finns samtidigt gott om företag som inte har en stor närvaro på sociala medier. I vissa fall kan det handla om ekonomiska begränsningar. Mindre företag har sällan råd att anställa en kommunikatör för att sköta om sociala medier, samtidigt som ägaren inte har tid att driva konton. 

Det här innebär att en del företag missar många viktiga kunder. Det kan kosta en del att komma igång på sociala medier, men det är en allt viktigare kanal för många företag. Även fysiska butiker kan göra reklam för sig via kampanjer, erbjudanden och rabatter. Man kan även anordna tävlingar som lockar många nya kunder.

Tiden och pengarna är alltså värt att lägga ned för att locka många nya kunder. Det här kan leda till högre intäkter i längden, vilket kan rädda en verksamhet eller göra den mer ekonomiskt gångbar. Du bör alltså som företagare inte hoppa över den här inkomstkällan.

Läs mer här

Artikeln är producerad i samarbete med Casinon.nu och ej en artikel av Resumé