Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Ocean Outdoor

Väsen i ögonvrån vann Ocean Outdoors kreativa tävling

Lekfullt och nytänkande. Markus Reklambyrå tog hem första upplagan av Ocean Outdoors tävling ”Digital Creative Competition” i Norden.

Publicerad: 4 juli 2022, 09:03


Under 2021 introducerade Ocean Outdoor, sin tävling Digital Creative Competition i Norden. DCC som tävlingen även kallas hade då funnits i UK i över 10 år.

För att öka intresset för DOOH och öppna upp vyerna bland kreatörer, såväl mer etablerade som helt okända, kring möjligheterna med kanalen skapades Digital Creative Competition; En helt ny typ av tävling där den kreativa idén stod i centrum och där byråer och kunder med stöd av Ocean Outdoor fick chansen att förverkliga och publicera i Oceans nätverk.

Den stora skillnaden med DCC, jämfört med andra tävlingar inom reklam-/ kommunikationsbranschen är alltså att man tävlar med just en idé och inte en kampanj som redan gått live. Under ledorden ”All you need is an idea” lanserades tävlingen i hela Norden under 2021.

Resultatet lät inte vänta på sig, då hela 108 bidrag kom in från hela Norden. Ett tydligt tecken på nyfikenheten kring kanalen och intresset för att sätta fokus på den kreativa idén inom en kanal på kraftig framväxt. 

Självklart var alla idéer som var med och tävlade kopplade till ett varumärke och slutkund hade givit sitt medgivande. Något som är grundläggande, då den vinnande idéen skall produceras och gå live i Oceans nätverk.

Man tävlar i två olika kategorier, Commercial och Non-profit och vinnaren i 2021 års upplaga i den kommersiella kategorien blev Markus Reklambyrå som för kunden Visit Östergötland tog fram kampanjidén ”Väsen i Ögonvrån”. Ett bidrag som samtliga i juryn, tidigt såg som en klar finalist.

Konceptet var enkelt men likväl lekfullt och nytänkande. Det var även anpassat specifikt för DOOH och de företräden kanalen har i fråga om att ta ut idén och möta KPI:er, vilket såklart är något som är en viktig del i tävlingen.

För att ni ska få en förståelse av idéen, se videon här.

Idéns övergripande kommunikationsmål är att få folk intresserade av att besöka Östergötland. Genom att använda Oceans specialutvecklade facetracking-teknik kommer betraktaren som interagerar med skärmen att se något röra sig i skogen, något som inte riktigt kan definieras. När du väl tittar bort kommer en mytisk varelse att dyka upp och titta på dig, men när du vänder dig om försvinner den.

”Alla som varit djupt ute i skogen kan känna igen att man upplever att man ibland känner sig nästan iakttagen av något, men man får ändå aldrig syn på dem, de är där i ögonvrån. Men när man sen kollar dit, då finns det inget där”.
Oskar Skott, Markus Reklambyrå

Detta är en del av ett pågående koncept som heter "Östergötland måste upplevas" som du kan läsa mer om här.

”Syftet är ju att få folk att känna att för att man inte kan få syn på dem, så måste man kanske åka till Östergötland och uppleva det själv”
Jenny Lindgren, Markus Reklambyrå

Efter att det stod klart att Markus Reklambyrå var vinnaren i DCC 2021, påbörjades samarbetet ganska omgående då alla parter var måna om att göra något nyskapande av denna idé.

Under hela processen, från idé fram till produktion har såväl reklambyrå som slutkund som Ocean varit djupt engagerade och tillfört såväl energi, kompetens samt resurser för att förverkliga denna idé.

Flera av de väsen som är med i kampanjen spelades in i autentisk skogsmiljö. Efter några månader av gediget arbete med förberedelser, såväl av det rörliga materialet som tekniska lösningar och hårdvara var kampanjen redo att gå live.

Genom ett generöst erbjudande från Jernhusen så uppstod möjligheten att etablera kampanjen fysiskt på plats på Stockholms Centralstation under en hel vecka.

För att addera räckvidd gick kampanjen även att se i Ocean Outdoors nationella digitala nätverk.

– Tack vare Oceans specialutvecklade teknologi baserad på en spelmotor, som reagerar på ansiktsrörelser kan skärmen fånga upp till 20 personer simultant inom en +20 meters radie. När passerande tittade på skärmen, så gömde sig de olika väsen, och när en tittar bort, så smyger de fram igen. Kameran har ett synfält på 120 grader och kan tracka människor och fordon på upp till 20 meters avstånd i 3D och upp till 40 meters avstånd i 2D. Vi kommer med stor sannolikhet få se många fler exempel på hur plattformar för gaming flyttas in i det offentliga rummet, både inom konst och kommersiell kommunikation, säger Staffan Eliasson, Creative Solutions Manager på Ocean Outdoor.

Syftet var, som vi skrivit ovan, att få folk intresserade av Östergötland och att ”Östergötland måste upplevas”.

Visit Östergötland presenterar på sin site kampanjen i sin helhet och där kan man även läsa mer om andra väsen och platser att uppleva.

Så från idé till färdig kampanj har Ocean Outdoor tillsammans med Markus Reklambyrå samarbetat för att förverkliga den idé som föddes inom ramverket för DCC.

Här kan ni se casefilmen.

Redan nu är inlämningen till Digital Creative Competition 2022 live så vill ni vara med och tävla i år, gå in och läs mer, bli inspirerad och ta del av casefilmer från både Norge och Danmarks 2021-vinnare.

Allt ni behöver för att vara med och tävla är en idé!

www.oceanoutdoor.se

Texten är en annons från Ocean Outdoor