Dela sidan:

Snö
i Stockholmsluften, iskall annonsmarknad, mörkare dagar och precis rätt tid att starta en ny annonsfinansierad tidning, tycker Bonnier Newspapers vd Thomas Axén glatt:- Vi vill finnas ute och visa vår långsiktighet innan företagen lägger nästa års annonsbudgetar. Det kan också vara en fördel att starta i tuffare tider, då blir vi ännu snålare.Men varför ger ni er ut på gratistidningsmarknaden?- Både läsar- och annonsmarknaden växer. På fem, sex år har annonsmarknaden för gratistidningar vuxit med minst en halv miljard kronor. Det finns uppenbart utrymme för ytterligare en aktör. Det är bra att fler konkurrerar om pengarna och läsarna.Varför sålde ni då er halva av Mitt-i-tidningarna och Avisen?- Det var en bra affär. Och Avisen var fel koncept.När drog ni igång Stockholm City?- Vi har utrett gratistidning flera gånger förr och det kommer alltid besjälade människor till oss med idéer. Beslutet att utreda Stockholm City togs sent förra hösten och vi gjorde jobbet under vårkanten.Vilka kom med idén?- Det var min vice vd Lena Herrmann och jag som började med hjälp av Expressens förre vd Staffan Lundeborg och Cecilia Geijer-Häggstöm.Hur kommer gratistidningen att påverka Expressen och DN?- Positivt. Vi kommer att samarbeta med nya annonspaket och använda våra medier för korsmarknadsföring.Kan ni tänka er andra annonssamarbeten?- Ja, vi kan utvidga det exempelvis till radio och andra medier. Inom Bonniers.


Dela sidan: