Det
var i tv-programmet Position X som Filip Hammar och Fredrik Wikingsson bar t-tröjor med Tommy Körbergs påstått hemliga mobiltelefonnummer samt texten "Ring Körberg - han ligger ensam och full i en bil".Granskningsnämnden anser att TV4 därmed brutit mot den del i sändningsavtalet där det står att den enskildes privatliv ska respekteras i programverksamheten, om inte ett oavvisligt allmänt intresse kräver annat. Nämnden får bara granska frågor om den enskildes privatliv om den enskilde skriftligen medger det. I föreliggande fall har Tommy Körberg lämnat in ett sånt medgivande.Filip Hammar och Fredrik Wikingsson säger till Resumé att numret i vart fall inte var hemligt när de fick det.- Vi fick numret genom att ringa nummerupplysningen på 118100, säger Fredrik Wikingsson.- Jag misstänker att Granskningsnämnden fått in en anmälan från Tommy Körberg och därefter bara frågat honom om numret är hemligt.Nån gång borde de kanske kolla med dem som blir anmälda, inte för att det gör oss något. Vi har inga regrets. Men det kanske är någon annan som drabbas någon annan gång, säger Wikingsson.På Granskningsnämnden fanns under onsdagen ingen på plats som kunde kommentera saken.Däremot kunde Granskningsnämnden meddela att den också fäller Radio Gävleborg för att en programledare i sändning refererat till Sverigedemokraterna i Älvkarleby kommun som varandes "rasistiska svin". Nämnden anser att uttalandet strider mot kravet på opartiskhet.Canal Plus fälldes för sina elektroniska sponsringsskyltar i anslutning till sändningarna från Premier League, Kulturradion fälldes för att ha varit otydliga i att innehållsdeklarera en krönika som utifrån en viss ståndpunkt beskrev det svenska våldets traditioner, och Radio Kronoberg fälldes för att i nyhetsinslag ha gjort intrång i en persons privatliv.