Dela sidan:

Reklambyrån Futurniture har fått i uppdrag av FN att belysa fattigdomsfrågan i världen.

Genom att sälja korv för hutlösa 999 kronor på Norrmalmstorg i Stockholm nästa vecka hoppas Futurniture nå ut med sitt budskap på ett högst konkret sätt.

- Vi kommer att ha en stor "Willy Wonka-liknande" korvkiosk. På det sättet vill vi visa hur det hade sett ut om förhållandena mellan världens fattiga och rika länder hade varit de motsatta, säger Peter Füle.

Över en miljard människor lever på mindre än 200 kronor i månaden. Det innebär att en korv med bröd skulle kosta ungefär 1000 kronor, jämfört med den svenska medelinkomsten.

- FN håller snart sin milleniemålskonferen. Där hamnar fokus mycket på säkerhetspolitik. Vi vill på det här sättet att fokus ska hamna mer på fattigdomsfrågorna, säger Peter Füle.

Hur kläckte ni idén?- Korv med bröd är något väldigt vardagsnära. Något som finns att köpa överallt.

Vem kommer att köpa era dyra korvar?- Det återstår att se.

Vad händer med försäljningsintäkterna?- De går till välgörande ändamål.

Hur stor är kampanjbudgeten?- Det går vi inte ut med.

Korvförsäljningskampanjen äger rum 15-17 september. Nu på måndag kommer Futurniture pusha för projektet i Stockholms tunnelbana.Biståndsminister Carin Jämtin, artisten Timbuktu och moderedaktören Ebba von Sydow är några av kändisarna som ställer upp som "korvgubbar".

I Futurnitures arbetsgrupp ingår, förutom Peter Füle, även ad Fredrik Nilsson, copy Jenny Gromark, eventansvarig Frida Eriksson, produktionsledare Johan Kinnman , ad webb Fredrik Marcus, flashprogrammerare Ida Lindstrand samt originalare Eddie Wernholm.

Futurniture har 35 anställda och har de senaste två åren samarbetat med regeringen i kampanjen "Knark är bajs".



Dela sidan: