Dela sidan:

I ett skarpt formulerat mejl går Johan Westman till attack på alla produktionsbolag som Kanal 5 arbetar med.

Westman sågar samtliga deras pitchförslag:

"Under vårens presentationsrunda kom det 12 bolag till oss som totalt presenterade ca 50 ideér (vilket också var ungefär som vanligt).

Dessvärre är det nu Kanal 5:s uppfattning att det för andra gången i rad (kanske t o m tredje) inte kommer in de 'rätta' ideérna till oss, och vi har därför valt att 1) inte gå vidare med någon av vårens pitchade ideér för produktion, och 2) ändrar nu lite strategi mot er leverantörer för att (förhopppningsvis) få till en bättring på området."

- Nu är det mer tydligt än någonsin att det inte finns någon ledande tv-trend. Det här är ett problem som hela tv-branschen brottas med. Det är en effekt av att reality-trenden är i avtågande. Efter det griper man efter halmstrån. Man letar efter något att hålla sig i, säger Johan Westman.

Vidare skriver Westman:

"Tidigare har jag varit lite mer av åsikten att vi från kanalens sida inte skall vara helt öppna i våra tankar och funderingar kring exakt vilka tablåbehov vi har och vilka slotar vi brottas med. Detta för att inte ta fokus från ert eget kreativa arbete och analys av vår tablå och därmed inte få fram ideérna som vi inte visste att vi ville ha/behövde (gammal klyscha).

D v s att om jag tydligt signalerar att vi t ex vill ha ett resemagasin, så får jag 12 resemagasinsförslag, som då i sin tur tar kreativt fokus från andra ideér."

Enligt Johan Westman finns det en fara i bristen på bra idéer hos produktionsbolagen som kan urholka Kanal 5 på kreativitet.

- Vi har inte fått det stora formatet och de stora idéerna som vi letar efter. På sikt kommer vi att ligga illa till om vi inte får bättre format. Vi kan inte vända inåt och börja producera inhouse.

Westman pekar på att produktionsbolagen inte avsätter resurser i en högkonjunktur.

- Vi är i ett mellanläge. Produktionsbyråer har mycket att göra just nu. Det betyder att de inte riktigt fokuserar på produktutveckling. Samtidigt så är det nu de bör ha råd att ha folk som arbetar med det.

Produktionsbolaget Stockholm-Köpenhamn levererar flera stora format till Kanal 5. Bland annat Homestyling, 100 höjdare och Ett herrans liv. Men där är man inte beredd diskutera kritiken i mejlet.

- Inga kommentarer överhuvudtaget. De diskussioner vi har med Kanal 5 är mellan oss och Johan, säger Henrik Bastin på Stockholm-Köpenhamn AB.

Men på Zodiak som gör Malmvägen Room Service och Supernördarna är man självkritisk.

- Det är tragiskt för branschen att vi inte lyckas göra bättre grejer till Kanal 5, säger Patrick Svensk på Zodiak.



Dela sidan: