Dela sidan:

Samhall stylas om på kärlekens dag

Samhall passar på att utnyttja uppmärksamheten kring Alla hjärtans dag till att lansera företagets nya varumärke som ska spegla mångfald. Kampanjen går ut på att Samhallmedarbetare delar ut 1,2 miljoner egenförpackade godishjärtan på 20 flygplatser runt om i Sverige och samtidigt visar upp det nya varumärket.   
Bakgrunden till bytet är att företaget genomfört undersökningar som visat att det finns en förlegad bild av Samhalls verksamhet.
”I motsats till vad många tror, återfinns hälften av Samhalls medarbetare idag ute på olika tjänste- och bemanningsuppdrag runtom i landet, inom allt ifrån montering och förpackning till äldreservice och städning. För att visa på bredden i verksamhet har Samhall genomgått ett omfattande varumärkesarbete, med betoning på mångfald”, skriver Samhall.


Goss gör vändbar resereklam

Langley Travel, researrangör med fokus på aktiviteter, startar ny kampanj för att locka till sig sommarresenärer.
Eftersom företaget är nischad på aktiviteter som till exempel yoga, seglingsvecka, tennistema, vandringar och bergsklättring, akvarellmålning, bouleturneringsvecka och windsurfing, ville de visa detta i den nya kampanjen. Lösningen: en reklam med glimten i ögat, enligt företaget, som tvingar målgruppen att aktivera sig när de läser annonsen.
Kampanjen, i form av vändbara sidor, kommer att gå med helsidor och uppslag i olika resemagasin. Kampanjen har gjorts av Goss.

Langley Travel

Byrå: Goss
Arbetsgrupp: Mattias Frendberg, Michael Schultz, Emil Jonsson, Gunnar Skarland, Ulrika Good, Elisabeth Berlander, Jan Eneroth, Mimmi Andersson kreatörer, Louise Christianson, Elin Andreasson, Lena Björklund-Henriksson original, Monica N Persson, Lena Kling operativa projektledare, Karolina Mindhammar produktionsledare, Johan Good, Fredrik Toreskog, Stig Lundstedt projektledare


Mazda vill kittla bilägarnas spänningslust

Mazdas nya kampanj för året från Zoom-Zoom fabriken ”Every drive’s a thriller” är en fortsättning på ”12 Second Thriller” som gick i höstas. Kampanjen ska lansera nästa generation roadster.
– I både kampanjer har vi har försökt kombinerar den ”thrilling” känslan man får i bilen med den kicken man får från filmvärldens ”thriller” genre, säger Kurt Geiger, copywriter på JWT Düsseldorf.
Kampanjen, signerad JWT Düsseldorf, har hämtat inspiration från kända Hollywood-thrillers och består av de två filmerna ”Casino” och ”Desert Treasure”. Print-annonserna är utformade som filmaffischer.
Satsningen är paneuropeisk och filmerna, som har regisserats av Ridley Scotts son Luke Scott, kommer att gå på totalt 22 marknader. Den första filmen har redan lanserats i Tyskland.


Linda Fagerlind

Mazda Motor Europé

Uppdragsgivare: Masahiro Moro Vice President Marketing, Damian Donnellan Communications Manager
Byrå: JWT Düsseldorf
Arbetsgrupp: Eddy Greenwood creative director, Kurt B. Geiger och Igor Karpalov kreatörer
Regi: Luke Scott
Produktionsbolag: RSA Films
Still foto: Peer Brecht
Online produktion: Syzygy-London


Köttbranschen gör kampanj för småttingarna

Köttbranschens Riksförbund, KR, satsar på att hjälpa in de mindre charketurierna på marknaden och kommer därför ut med en ny kampanj i form av en tävling.
Kampanjen ”Lokal Chark” genomförs i mars till april i år. Genom annonser i matpress och material i butikerna kommer svenska konsumenter erbjudas att rösta på sitt lokala favoritmärke bland kött- och charkuterister runt om i landet. I juni presenteras sedan vinnaren och tanken är att KR genom kampanjen ska kunna lyfta fram ett tidigare relativt okänt märke för allmänheten.
Syftet är enligt KR att öka uppmärksamheten kring den lokala charken och framför allt att visa att det finns fler aktörer på marknaden än alla de stora varumärken som rullar i tv-reklamen.


Linda Fagerlind

Köttbranschens Riksförbund

Byrå: Inhouse samt Stefan Olsson produktion
Arbetsgrupp: Stefan Olsson ad och Sara Natt och Dag copy




Dela sidan: