Dela sidan:

Mathias Nohrborg ser ljust på framtiden efter ett mörkt år. Foto: Frida Lenholm/Aftonbladet

För ett år sedan var Astoria Cinemas ett annat företag. Man hade Biopalatset i Stockholm och Biopalatset i Göteborg, samt andra biografer i de båda storstäderna utöver de 12 biografer som fanns spridda över landet. Då stred man med SF Media om reklamrättigheterna i salongerna.

Efter sommaren fick kedjan akuta problem och inför hotet om konkurs tvingades man sälja de 12 landsortsbiograferna till SF Bio. På så sätt fick man in pengar för att genomföra den företagsrekonstruktion som i dag är klar.

Den innebär ytterligare försäljningar – Biopalatsen försvinner också till SF Bio.

– Biopalatset på Medborgarplatsen var inte lönsamt. Och det i Göteborg har drabbats av Bergakungen (en ny prestigebiograf som öppnade i november). Vi hade 10 salonger men behövde inte alla, därför hyr vi nu in oss i fem av deras efter sommaren, förklarar Mathias Nohrborg, vd på Astoria Cinemas.

Visionen var från början att man skulle erbjuda kvalitetsfilm över hela landet och det skulle bli möjligt genom att man samtidigt visade tunga publikdragare. Enligt Nohrborg hade man ”letters of intent” från samtliga distributörer om att få dessa filmer men de levererades aldrig.

– Man måste ha några ”megafilmer”, de som också fungerar i Gävle, förklarar han.

Intet ont om Gävleborna. Men Brokeback Mountain, ett exempel som Nohrborg återkommer till, drog fler besökare i Stockholm än Mission Impossible III, vilket den verkligen inte gjorde i Gävle.

Att kvalitetsfilm går trögt på landet har Nohrborg nu bittert fått erfara. Det är egentligen bara i fem städer i landet som det fungerar – De tre storstäderna samt Lund och Uppsala. De senare kommer man inte att ha några biografer i, men man får sätta programsätta filmer i fyra salonger. Det ger varken kostnader eller intäkter men ett bättre förhandlingsläge om rättigheter.

Hur har det varit?
– Skitjobbigt. Först var vi tvungna att rädda företaget från konkurs. Sedan skulle vi genomföra en rekonstruktion. Då hade vi tre scenarion som var möjliga. Dels kunde vi släppa in en delägare, vi kunde också sälja hela kedjan och vi fick ett anbud som vi tackade nej till, då valde vi en mer komplex lösning.

Lösningen innebär också att en investerare går in med pengar – vem det är presenteras inom tre veckor – som ska användas till renovering och ombyggnad av det som finns kvar. I Göteborg måste man lösa ett problem som uppstår när två biografkedjor ska dela på samma hus.
Skulderna i dag uppgår till 8 miljoner kronor.

– Det blir en nystart. Vi kommer ut med en klarare struktur och det kommer att framgå tydligare vad vi gör – vi blir en konkurrenskraftig up market-kedja, säger Mathias Nohrborg.



Dela sidan: