Dela sidan:

Scen ur videon.

Fagerstas rockhjältar The Hives valde Liljevalchs konsthall som miljö för videon till singeln ”Tick Tick Boom” från nya skivan ”The Black and White Album”.

Och Liljevalchs tackar och tar emot. Annika Hansson Wretman, webbredaktör på Liljevalchs, låter närmast salig när Resume.se når henne för en kommentar. Pr-mässigt är det hela ovärderligt.

– Det är otroligt häftigt att lokalen ”goes worldwide” på det här sättet, säger Annika Hansson Wretman om den internationella exponeringen musikvideon innebär.

Liljevalchs ägs av Stockholms stad och lever i en fattig värld. The Hives-videon kan vara den största pr-händelsen i konsthallens historia.

– Vi skulle aldrig ha råd att göra någon pr-kampanj som ens är i närheten av det här. Det här är värsta grejen för oss. Det är ju knappt ekonomin tillåter att man prånglar ut kataloger ens, säger Annika Wretman.

The Hives satte aldrig sin fot på Liljevalchs utan miljön från videon är hämtad från Liljevalchs kampanjsajt som gjorts av produktionsbolaget Syndicate som även jobbar ihop med Hof Productions Kalle Haglund som regisserat videon.

– Vi ville att videon skulle utspela sig på ett museum och tittade först på Tate Modern i London. Den miljön är schysst men lite för hård. Då kom någon på Syndicate på att vi kanske kunde utgå från Liljevalchs kampanjsajt och att man kunde använda den miljön som Syndicate redan byggt upp, säger Kalle Haglund, som gillar Liljevachs lokaler från 1916 skarpt.

Framför allt tycker han om marmorgolvet, träpanelerna och fönstren med ljusinsläppet.

– Och alla i bandet gillade verkligen idén med Liljevalchs, inte minst Pelle (Almqvist, sångare i The Hives) som varit där många gånger, säger Kalle Haglund.

Videon är regisserad av Kalle Haglund och producerad av Jens Odelbring på Hof Production. Syndicate har gjort 3D-visualiseringen.

Se videon nedan:



Dela sidan: