Dela sidan:

2007 blev ett tufft år för flera tidskrifter, som ffick se fallande upplagor. Illustration: Andreas Elgstrand

Det största raset står tidningen ”Naturligt om hälsa för”. Upplagan har i det närmaste halverats till 10 000 exemplar. Men betydligt större och mer etablerade tidskrifter har problem med att hålla upplagan.

Bland killtidningarna har FHM redan lagt ner. Även värsta konkurrenten Slitz har problem med en upplaga som faller med 20 procent till 42 000. Även Café backar och når nu 33 300. Konkurrenten King från Egmont noterar 30 500, men har en uppåtgående trend.

Läs mer om TS-upplagorna

Allers förlags veckotidningar tappar totalt 32 000 exemplar. Sämst går Året Runt som tappar 8 600 exemplar till 172 700. Bara Hänt Extra visar upp en ökning. Värsta konkurrenten Hemmets Journal från Egmont backar, men minst av de fem klassiska familjetidningarna. Även Land och Icakuriren backar. Mot trenden går Fokus, som når 19 300 på helåret och ligger på över 20 000 de senaste sex månaderna.

Värt att notera i årets siffror är stora ras för flera av de största och mest etablerade konsumenttidningarna. Hennes, Må Bra, Bilsport och Damernas Värld tappar alla mer än tio procent av sin upplaga.

Något oväntat så tar stora tidskrifter med stor andel abonnerad upplaga mer stryk än de största lösnummertidskrifterna. För de 25 största tidkrifterna med en upplaga som har minst halva upplagan abonnerad tappar 22 av 25 i upplaga. När det gäller de gäller tidskrifterna som säljer mer lösnummer är det dött lopp 12 ökar, 12 tappar och Vagabond varken ökar eller minskar.

Men det finns självklart också ljuspunkter. Snowrider, Klassiker och Fokus är de tre tidskrifter som ökar mest. Topptrion är i och för sig relativt små, med upplagor under 20 000. Bland vinnarna finns inte helt oväntat flera nystartade tidskrifter. Världens Historia, Bilsport Junior, Family Living och M-Magasin hamnar alla på topp-10.



Dela sidan: