Badlord presenterade först sin idé för Lindex marknadsdirektör Johan Hallin. Han tyckte att de skulle gå vidare till Lindex reklambyrå WeAreGroup. För att skydda sin idé använde Badlord Reklamförbundets standardavtal, där annonsören förbinder sig att inte använda den presenterade idén eller liknande idéer i sin reklam om det inte blir något samarbete. Det avtalet skrevs under både av Lindex marknadsdirektör och WeAreGroups vd Enzo Bussoli.
– Vi fick beskedet av Lindex byrå att Johan Hallin tyckte att vår idé hade för låg modegrad, vad det nu är, säger Pierre Boutros på Badlord.
– Vi gick då tillbaka till Johan Hallin och fick svaret att WeAreGruop tyckte att vår idé hade för låg modegrad.

Efter de beskeden tackade Badlord för sig och insåg att de inte skulle bli något samarbete med Lindex. De gick då vidare till Twilfit med sin idé. Men då kom Lindex ut med sin nya kampanj.
– Twilfit tackade nej till oss, eftersom vår idé var för lik Lindex annonskampanj, säger Pierre Boutros.

Johan Hallin försvarar sig i Dagens Industri.
– Vi har inte stulit någons idé. Vi har bara använt vår egen byrås idé, som är helt olik den från Badlord, säger han.

Badlord har nu stämt Lindex på 1,5 miljoner kronor.
– Det här är en fråga om att vara eller inte vara för en liten byrå. Om inte de avtal som Reklamförbundet erbjuder oss håller i rätten kan vi lika gärna packa ihop, säger Pierre Boutros, som är beredd att ta tvisten till Högsta Domstolen.