Lars "laxen" Axelsson, Johan Holmström, Anne T. Fiest, Andreas Dahlqvist, Pelle Josephson, Markus Thiel, Niclas Melin, Åsa Landqvist. Foto: Sören Andersson

Den en gång 70 personer starka byrån var nere i 19 anställda. Tysta dröp de i väg från sina fornstora lokaler i KF-huset vid Slussen till betydligt kyffigare rum på Skeppsbron.
I branschen ansåg man att byrån var helt uträknad. Namnet Paradiset hade så länge stått för den bästa, mest framgångsrika, svenska reklamen, som Diesel och Norrlands Guld. Nu 2003 fanns få kvar från den gamla tiden och internationellt ansåg även DDB-nätverket att Stockholmsbyrån var ett bekymmer.
– När vi startade om hade vi som första ambition att vi skulle behålla alla innestående kunder, att helt enkelt vinna förtroendet i ny skepnad, säger Niclas Melin, vd för DDB.

Och det klarade man. Bland dem fanns Cloetta, OLW och Skoda. Trots sina förtvinade muskler var byrån också med i pitchen för McDonalds, ett uppdrag som Leo Burnett – också en före detta storbyrå på dekis – hade haft sjutton heltidsanställda på. McDonalds jobbade då med olika byrånätverk i alla nordiska länder, Leo i Sverige, TBWA i Finland och DDB i Danmark. Nu ville de samköra i hela Norden. Niclas Melin tog hjälp av britten Shaun Russell som arbetade med Mc-Donalds på DDB i Danmark.

Före pitchen hade Niclas Melin tillsammans med Andreas Dahlqvist, som hade hängt med sedan webbyrån The Bearded Lady och nu blivit creative director, och executive creative direcor Anders Lidzell fått löfte om att köpa tillbaka 35 procent av byrån från DDB. Det gjorde de också tillsammans med Shaun Russell. Anders Lidzell blev dock aldrig en av ägarna. Han lämnade byrån 2005.
– Han delade inte uppfattningen om vilket byråns nästa steg skulle vara, säger Lars ”Laxen” Axelsson, som rekryterades till byråledningen på DDB 2006.
Anders Lidzell stod dock bakom det  guldägg som byrån fick för Loka 2003.

DDB I SIFFROR

DDB i siffror (i tusen kronor)    2005    2006     
Omsättning    115 001    163 807
Byråintäkt    42 343    65 600    PBT    3 283    10 526
Vinstmarginal (baserad på PBT)    8 %    16 %
Genomsnittligt antal anställda    49    67
Byråintäkt per anställd    864    979
Vinst per anställd    67    157

Därmed gick namnet Paradiset i graven. Alla dotterblag konsoliderades, bara Rapp Collins behölls. Nya byrån fick rätt och slätt heta DDB Stockholm.
Pitchen för McDonalds pågick i ett halvår innan det stod klart att DDB fick hela uppdraget. Då flyttade Shaun Russell upp till Stockholm.
– För oss föddes DDB Stockholm den 1 januari 2004. I april fick vi McDonaldsuppdraget, säger Niclas Melin.

Men det stora uppdraget betydde ingalunda att uppförsbacken planade ut. Samma dag som uppdraget var i hamn gick en liten film som heter ”Supersize me” upp på bio.
– Vi fick minst sagt mycket att göra efter filmen. Hela McDonalds kommunikation gjordes om, berättar Andreas Dahlqvist.
– Vi började från grunden och gjorde om meny-systemet.

Trots turbulenta tider hade DDB lyckats behålla flera gamla kunder och i och med McDonaldskontot började byrån rekrytera igen.
Kund på kund jobbades in. Entercard, försvaret, Volkswagen ...
Men samtidigt som byrån byggdes upp fortlevde dess image som trött föredetting, numera kanske bara en tråkig nätverksbyrå. I utfrågningar vilka byråer som Berghselever ville börja jobba på efter examen syntes aldrig DDB på någon topplacering. Och så fort exempelvis Resumé skrev något om byrån på sajten flockades anonyma kommenterare med den ena elakare kommentaren efter den andra.

Trots det negativa trycket utifrån, eller kanske just därför, började DDB göra alltmer framgångsrik reklam. Deras alster började bubbla på Månadens kampanj-listorna igen. På Skeppsbron hade det blivit riktigt trångt. Under 2006 gjorde byrån flera större rekryteringar.

Då kom Lowe Brindfors före detta vd Lars ”Laxen” Axelsson in som en tredje byråledare tillsammans med Niclas Melin och Shaun Russell. Lars ”Laxen” Axelsson blev då kundansvarig chef. I december rekryterades också Brindfors prisade kreatör Johan Holmström för att bli cd tillsammans med Andreas Dahlqvist. Bland alla nya kreatörer kom Magnus Jakobsson från Saatchi & Saatchi och Fredrik Simonsson också in på byrån.
I december 2006 flyttade byrån in i nya lokaler två våningar ovanför Bonniers konsthall på Torsgatan.
– Men vi fick lite av en identitetskris när vi flyttade hit. Från att ha suttit i knäet på varandra på Skeppsbron hade vi plötsligt nya, jättefina, enorma lokaler. Då förstår man att det är på riktigt, säger Anderas Dahlqvist.

DDB I KORTHET

DDB grundades av Ned Doyle, Mazwell Dane och Bill Bernbach i New York 1949 och ägs av Omnicom Communications Group.
Omnicom äger också nätverken BBDO och TBWA liksom flera nationella byråer som Goodby Silverstein & Partners.
I dag har DDB-nätverket 206 kontor i 96 länder världen över.
DDB är ett fullservicereklambyrånätverk med dr och crm genom Rapp Collins och digitalt genom Tribal DDB.
I Sverige är både DDB Rapp Collins och Tribal DDB en integrerad del av DDB Stockholm.

Åren innan hade OLW och Skoda varit de mest prisbelönta uppdragen, men under 2007 har McDonalds oväntat vuxit fram som den mest kreativt framgångsrika reklamköparen. På nomineringslistan över årets guldägg fick DDB nio nomineringar – varav sex var för McDonalds.
Försvaret är också ett mycket framgångsrikt samarbete, där den senaste rekryteringskampanjen inte bara har vunnit Månadens kampanj, utan också fixat fler officerssugna ungdomar på en månad än vad försvaret vanligtvis får på ett år.
– Det finns ett oerhört kreativitetsfokus på DDB som nätverk. Alla byråer ska stå för sig själva och ha minst 70–30 procent fördelning på lokala kunder och nätverkskunder, säger Andreas Dahlqvist.

I dag har DDB Stockholm hunnit bli 86 personer och därmed en av landets största reklambyråer. De har en inhouseateljé på 13 personer och har ett ”helhetserbjudande”. Affärsområdena är crm/dr genom Rapp Collins, webb, masskommunaktion och ”Health”, som sysslar med läkemedelsreklam. McDonalds står för en fjärdedel av byråintäkten, 14–15 personer jobbar heltid med uppdraget. Totalt finns ungefär 25 kreatörer på byrån.
– Men alla jobbar med McDonalds. Vi vill inte skapa en ”byrå i byrån”, det vore döden för oss, säger Niclas Melin.
– Andreas har verkligen fokuserat på att lyfta krea-tiviteten. Nu fick vi nio nomineringar i Guldägget, varav sex för McDonalds, som blev det mest nominerade varumärket i tävlingen, säger Lars ”Laxen” Axelsson.

Vad är skillnaden tycker du mellan DDB och Brindfors?

– Jag hyllar Brindfors som länge tillhört toppen i Reklamsverige. Men kanske är vi snabbare och mer integrerade hela vägen ut till de kreativa lösningarna.

Vad saknar DDB för kunder i sin portfölj?

– Vi lägger full energi på de kunder som vi har. Vi har lagt stort fokus på att bygga business de sista två åren, nu vill vi lägga mer fokus på kreativ framgång och resultat. Vi drar ju åt retail, men vi försöker styra så att vi inte tippar över åt något håll. Vi vill gärna ha kunder i segment som försäkring, telekom och spel, säger Lars ”Laxen” Axelsson.
I och med rekryteringen av Johan Holmström har Andreas Dahlqvist fått sällskap som chef för kreatörerna.
– Eftersom vi har vuxit extremt snabbt har det också varit extremt mycket jobb. Nu sprider vi ansvaret och dessutom kan vi bolla med varandra som kreatörer. Vi kompletterar varandra bra. Dessutom är han en väldigt bra kreatör, orädd, snabb och tänker brett, säger Andreas Dahlqvist.
– Tävlingsresultaten nu på slutet är ett kvitto på att det kreativa går framåt, fortsätter han.

Nu när ni har vänt byrån från fall till framgång, har ni kommit dit ni vill?

– För oss känns det som om det precis har börjat. Vi har alla förutsättningar och potential att fortsätta framåt och växa mer. Hittills har vi jobbat på i det tysta och det har vi trivts bra med. Folk orkar inte höra ett nytt manifest från en ny reklambyrå om hur de ska förändra marknaden. Jobben talar för sig själva.


Fotnot: Artikeln har tidigare varit publicerad i Resumés papperstidning.