Dela sidan:

Tomas och Samuel i Cannes. Foto: Linus Fremin.

CANNES: Silvrena är de första lejonen för duon som har gjort succé med sina omtalade kampanjer för Sony. Silvren fick de för ”Music pieces” för Sony Walkman. Den vann tidigare i år två pencils i den största brittiska reklamtävlingen D&AD och guld, silver och brons i Clio Awards för den kampanjen.

– Det känns skitkul att vinna två lejon. Det är en film som har fått väldigt bra genomslag och det är många som vet om den och gillar den, säger Tomas Mankovsky .

Hur är det att jobba med ett sånt stort varumärke som Sony?
– Det kan vara svårt då alla känner till varumärket. Vi ska liksom inte göra reklam för en mp3-spelare utan Sonys mp3-spelare och det sätter press på en. Men samtidigt får man ständigt ökat förtroende när det går bra, vilket det har gjort.

Hur känns det att göra reklam som når så många länder?
– Det är ju det som är kul. Det känns roligt att göra något riktigt bra som sedan når ut till hela världen, säger Tomas Mankovsky .

Några planer på att återvända till Sverige?
– Absolut . Och jag har fått fina erbjudanden. Men samtidigt känns det dumt att hoppa av den här båten när det går så bra här, så det får vänta ett tag till.

Även Fredrik Bond på Londonbyrån Sonny var framgångsrik med tre silver för bland annat Coors och ett brons i Film. Han hade sammanlagt tio nomineringar under hela festivalen.



Dela sidan: