Johan Thor tar emot Resumés utmärkelse. Foto: Andreas Elgstrand.

Det är tolfte gången tidningen Resumé utser Årets lobbyist. I år går utmärkelsen till GlaxoSmithKline (GSK) som på kort tid fick stor uppmärksamhet för problemet med humant papillomvirus (HPV) och som genom klassisk lobbying lyckades driva fram ett beslut om att alla flickor i tolvårsåldern ska erbjudas vaccinering mot livmoderhalscancer.

Så här motiverar juryn för Årets lobbyist sitt val:

"I sin kampanj för att få in HPV-vaccin i allmänna vaccinationsprogrammet har de fått med sig andra tunga aktörer, som frivilligorganisationer och politiska partier. Frågan kom från ingenstans, väcktes ur en icke existerande debatt, men GlaxoSmithKline satte snabbt dagordningen och drev fram ett beslut i frågan. "

– Oj då, säger Johan Thor, public affairschef, när han fick beskedet att han och GSK är Årets lobbyist 2008.

– Exakt vilka strategier vi använt oss av vill vi av naturliga orsaker inte avslöja. Men att vi träffat de politiker och andra beslutsfattare som på olika nivåer är ansvariga för frågan ligger i sakens natur.

Så sent som i september förra året fick GSK sitt vaccin Cervarix godkänt av Läkemedelsverket. I november började de marknadsföra vaccinet, bland annat genom radioreklam och annonser. Samtidigt pågick kontakterna på den politiska nivån. Bland annat medverkade de till ett riksdagsseminarium med S-kvinnorna och 1,6-miljonerklubben på temat ”Jämställd och rättvis vård” i november.

Det politiska trycket ökade i frågan om åtgärder mot livmoderhalscancer. Men i januari kom ett bakslag: SBU, Statens beredning för medicinsk utvärderingen, hävdade på DN debatt att en obligatorisk vaccination inte borde införas.

I början av februari gick S-kvinnornas ordförande Nalin Pekgul ut i en debattartikel där hon varnade för nya klassklyftor om inte obligatorisk vaccination infördes. ”P1 Morgon” fortsatte på samma tema med en undersökning som kunde bekräfta Pekguls farhågor. I slutet på februari gav Socialstyrelsen sin rekommendation om obligatorisk vaccination.

– Men det slutliga beslutet är inte taget. Socialstyrelsens rekommendation är nu ute för synpunkter, och det beslutet väntas i augusti, säger Johan Thor.

Att få in sin produkt i det allmänna vaccinationsprogrammet är en komplicerad process.

– Det här är ett av de dyrare vaccinerna som kommit. Hela barnvaccinationsprogrammet kostade runt 120 miljoner per år innan pneumokockvaccination infördes i programmet från 2009. Och nu väntas ytterligare ett vaccn komma med i programmet.

– Kommer HPV-vaccin med innebär det nästan en tredubbling av vaccinationskostnaden i landstingen på några år. Och det räcker inte med ett beslut i Socialstyrelsen. Det ska också fördelas ut pengar till landstingen, och 21 landsting ska ta ställning i frågan.

Johan Thor var politisk sakkunnig hos Per Unckel i den borgerliga regeringen 1991-94. Sedan tre år leder han GSKs public affairsavdelning på 16 personer. Där finns också Agneta Karlsson, ansvarig för politikerkontakter, som var statssekreterare åt den socialdemokratiska regeringen.

– Frågan om HVP-vaccin var aktuell redan när jag började här. Det handlar om stora frågeställningar som är rätt speciella. Och går vi två år tillbaka i tiden var många inte medvetna om virusets effekter, mycket handlade om att uppmärksamma hälsoriskerna.

– Det är heller inte så att man får bort alla fall genom vaccination. Att få kvinnor att fortsätta genomgå screening med cellprover, är lika viktigt.

För att sprida sjukdomsinsikten har de bland annat samarbetat med 1,6-miljonerklubben, startad av Alexandra Charles för att uppmärksamma kvinnors hälsa.

– Vi har inte pratat produkt utan om sjukdomen. I det arbetet har vi samarbetat med 1,6-miljonersklubben, patient- och intresseorganisationer, och haft seminarier med politiker och andra beslutsfattare. Och det är många som engagerat sig i diskussionen, säger Johan Thor.

Ett 15-tal personer finns i Visby från GSK under Almedalsveckan.

– Vi har varit här i tre år nu. Det finns en allt starkare närvaro av läkemedelsbolag. Det är en komplex bransch med många beslutsfattare, och rätt målgrupp för oss finns här under veckan. Vaccinfrågorna blir aldrig en valfråga, men vi träffar rätt beslutsfattare under veckan, och då är det relevant för oss att vara där, säger Johan Thor.