Dela sidan:

En del av det vinnande bidragets synopsis. Bild: SAS

Intresset att göra reklam åt SAS var över förväntan. Det uppger flygbolagets marknadschef Ulf Hermansson-Samell. Totalt inkom 51 bidrag från kunder och kreatörer. Flera av dem var dessutom från utlandet. Det vinnande bidraget ”take off” kom från den grafiska designern Joakim Werner. Men det är ännu oklart om SAS kommer att använda sig av idén i kommande marknadsföring.

– Nej, det har vi inte beslutat än. Vi får använda alla bidrag som kom in och det fanns flera som var riktigt bra men vi har som sagt inte tagit några beslut om det än. Första ska vi utvärdera det här, säger Ulf Hermansson-Samell. Han tilläger.
– Det har varit ett spännande sätt att få in idéer från kunder. Vi visste inte vad vi skulle kunna få ut av det här när vi körde igång. Det var överraskande att vi fick så många bra bidrag, både från kunder och kreatörer. Och att så många lyfte fram våra core values, det vill säga att det är smidigt att resa med SAS, att vi har bra tidtabeller och att man känner sig hemma hos oss.

Det vinnande bidraget fokuserar på att det på en flygplats finns så mycket som går upp och ner. Plan som lyfter och landar, väskor som lyfts upp och ställs ner och människor som står och sitter. Enligt SAS innehöll bidraget en bra mix mellan det emotionella och rationella. SAS skriver i bedömningen att det var en briljant och modern tolkning av den roll som flygbolaget spelar för privat och företagsresenärer.
– Bidraget hade flera dimensioner. Vi gillade synopsen, det är åt det håll vi vill gå.

Vad har det här kostat er?
– Det vill jag inte säga något om. Men det var ett väldigt effektivt sätt att få många förslag.

Vad händer nu?
– Det har vi inte funderat på än. Vi ville testa det här och se vad som händer med teknik och annat. På samma sätt som vi finns på Youtube, testar nya annonslösningar på TV4 eller gör samarbeten som sportchansen med Aftonbladet. Vi måste utveckla oss. Det finns inte många andra kända varumärken av vår kaliber som testar runt så mycket som vi gör, säger Ulf Hermansson-Samell.

Kommer ni använda Mypitch igen?
– För tidigt att säga. Första ska vi utvärderad et här. Men det överträffade i alla fall de mål vi satt upp.



Dela sidan: