Dela sidan:

Under sex veckor ska SAS värva så många små och medelstora företag som de kan till kundlistan. Bolaget har precis dragit igång ett nytt kundprogram, SAS Credit, som vänder sig till de kunder som tidigare inte varit trogna ett och samma bolag utan som ofta reser med det bolag som är billigast för stunden. Här är kampanjen som ska få dem att välja SAS. Bakom kampanjen står reklambyrån SWE och webbyrån Daddy.

– Vi, SAS, har ett antal storföretag som vi har förhandlade avtal med men sedan finns det en uppsjö mindre kunder som vi inte riktigt hinner med. Vi har färdiga avtal som de kan använda sig av men nu försöker vi skapa en relation till dem som vi inte tidigare har haft en bra avtalsformat med, säger Johan Åhlén.

Kampanjen startade för en dryg vecka sedan.
– Vi har haft en fantastisk start. Vi smög igång satsningen runt nyår och i måndags drog kampanjen igång publikt. Vi har redan fått över 1 000 nya kunder. Det här kommer att ge oss en fantastisk databas att jobba vidare mot.

Kampanjen går i dags- och affärspress över hela landet, som banners, på SAS egen sajt samt på flygplatser och flygplan.
– Dessutom kommer vi att gå i lokal-tv. Vi har sett i tidigare undersökningar att det blir lite bättre och lite mer relevant om vi kör anpassat till specifika orter. Då kan vi vara riktigt lokala och inte bara ha stockholmsperspektiv.

För SAS är det en stor satsning som nu görs. Någon exakt budget vill Johan Åhlén inte uppge men han säger att de kommer att jobba med den här kundgruppen löpande under hela året.
– Ja det här är nästan det enda vi pratar om nu i tre till fyra veckors tid.

Varför satsar ni just nu?
– Vi hade en kommunikation till privatresenärer runt årsskiftet. När vi var klara med den så ville vi dra på med den här kommunikationen.

Hur definierar ni målgruppen?
– Det är oerhört svårt, nästan omöjligt att få fram, Ett storföretag kan ju ha ett litet resande. Ett litet konsultföretag kan ha ett väldigt stort resande. Vi har nu en buffé av avtal utifrån olika resebehov. Nyheten är avtalsformer från minsta möjliga resevolym, med hjälp av SAS Credits. Som komplement finns redan olika former av Travelpass för de företag som reser från cirka 10 000 kronor upp till några miljoner kronor per år. Vi kan nu välkomna alla företag som vill ha ut mer av sitt resande, säger Johan Åhlén.

För att få företagen att gå in på sajten lockar SAS bland annat med annonser med en flygsimulator.
Har ni tagit fram en riktig flygsimulator?
– Nej, det är ett påhitt för att skapa intresse att gå in på sajten där vi har en affärsreseguide. Guiden ger förslag på vilken typ av avtal som passar dem, säger Åhlén.

Affärsreseguiden

Själva affärsreseguiden är framtagen av Daddy.
– Affärsreseguiden vänder sig till de små och medelstora företag som kanske behöver hjälp att skriva en resepolicy. Den ger en analys av olika sätt att resa. Vissa pendlar i perioder, vissa pendlar mer frekvent. Med guiden gör företagen en analys av personalens resande och får ett beslutsunderlag. Sedan kan man diskutera vidare med en fast säljare. Man kan se guiden som ett digitalt säljsamtal, säger Gustav Martner på Daddy.
– Hela guiden handlar om att åskådliggöra att SAS Credits i kombination med andra rabatter från SAS lönar sig mer i längden än att enskilda medarbetare lägger tid på att shoppa runt efter billiga biljetter.

SAS

Uppdragsgivare: Ulf Hermansson Samell marknadschef, Johan Åhlén reklamansvarig/planner, Stefan Bjurholm medieansvarig/planner, Katja Ek Henriksson planner
Byrå: SWE
Arbetsgrupp: Björn Schumacher cd, Josef Danell planner, Åsa Ehlin produktionsledare, Pelle Lundh ad, Johan Skogh copy
Webb: Daddy
Arbetsgrupp: Gustav Martner strateg, Oscar Corsvall produktionsledare, Anders Johansson ad, Anders Gustavsson copy
Mediabyrå: Mediacom
Planner: Marie Brander



Dela sidan: