Två banners från kampanjen.

Piratpartiet har dragit igång en kampanj med devisen ”Sharing is Caring 4.5” för att locka fler att ge blod.

– Vi har gjort en kampanj som syftar till att lösa ett problem. Problemet är att det uppstår blodbrist i Sverige, främst i storstäderna. Senast hände det den 10 januari i Göteborg. Då gick de ut i media och vädjade om att folk skulle ge blod. Jag hörde det när jag var på väg till en demonstration som Piratpartiet anordnade och kom på att den devis som många fildelare använder ”sharing is caring” fungerar även på det här, säger Rikard Fröberg på Piratpartiet.

Fröberg delade med sig av idén till partiet och fler nappade på förslaget att göra en kampanj för att få fler att ge blod.
– Det värsta som kan hända är ju att vi hjälper till att rädda liv och det är en ganska bra sak.

Vad har ni haft för budget?
– Ingen alls. Vi har gjort allt själva. Det enda partiet betalat för är webbadressen som gick loss på någon hundring.

Kampanjen sprids med hjälp av banners på olika blogg-sidor, på Facebook samt via hemsidan för Sveriges blodcentral. Dessutom kommer partiet att berätta om kampanjen i sitt nyhetsbrev som går ut till 9 400 medlemmar.

Kampanjen kommer att gå fram till den 7 juli.

Piratpartiet planerar även att utmana andra partier och organisationer för att tävla.
– Det är upplagt som en tävling där man kan skriva upp sig på hemsidan efter att man lämnat blod. Målet är att utmana de andra partierna att försöka slå oss. Men det finns ingen vinst. Vinsten är att man hjälper andra, säger Rikard Fröberg.