Dela sidan:

Andreas Ohlson är vd för Metro i Sverige.

Metro Internationals stora förlusthål är USA och Spanien som går med 110 miljoner i rörelseförlust under 2008.

Formellt redovisar Metro International en vinst på 180 miljoner, men den beror på att Schibsted förra våren betalade 350 miljoner kronor för 35 procent av svenska Metro.

Metroledningen begär nu nya pengar av aktieägarna. Bolagsstämman i vår väntas besluta om en nyemission på 550 miljoner kronor. Huvudägaren Kinnevik garanterar hela nyemissionen, vilket antyder att intresset från övriga aktieägare förväntas vara ljummet.

Metros börsvärde kollapsade i fjol och aktien handlas kring 70 öre. Det ger ett värde på hela koncernen på 370 miljoner kronor eller ungefär vad Stampen betalade för Södermanlands Nyheter.

Men i Sverige går det hyggligt sedan konkurrenterna Punkt SE lagts ner och City blivit tredagars.

Under fjärde kvartalet gjorde Metro ett rörelseresultat nära 40 miljoner kronor och omsatte 200 miljoner.
– Om man räknar bort nedlagda Metro Bostad klarade ”gröna Metro” nolltillväxt under det fjärde tuffa kvartalet, säger vd Andreas Ohlson. Vi har kompenserat det stora bortfallet av platsannonser bland annat Metro Custom Publishing och ökade intäkter från lokala detaljister.
– 15 procent av våra intäkter kommer i dag från aktiviteter utanför papperstidningen, till exempel Club Metro, Online och sampling soch det är en ökning med 30 procent.

Andreas Ohlson vill inte säga exakt hur helåret kommer att falla ut:
– Rensat från avvecklingskostnader och andra engångsposter ökar vi resultatet med 70 procent. Med investeringar i online-aktiviteter når vi 10 procents rörelsemarginal..

Men Andreas Ohlson väntar sig ett tufft 2009:
– Vi har redan fått vår släng av sleven. Och det vore väl naivt att tro att en annonsfinansierad gratistidning inte skulle påverkas av historiens värsta finanskris.



Dela sidan: