Dela sidan:

Hösten 2008 tog Acne och kommunikationsbyrån Digitas fram en ny logo och varumärkesprofil åt Tradera. Nu kommer kampanjen som ska nå ut brett. Det är företagets första reklamfilm i tv sedan 2005.

– De senaste åren har vi satsat all vår energi på onlinemarknadsföring. Nu kände vi att det var dags att satsa på att öka kännedomen om varumärket igen, säger Anna Chrona, pr- och varumärkesansvarig på Tradera.

Vad ligger varumärkeskännedomen på idag?
– Idag ligger vi på en 37 procent.

Enligt Anna Chrona gäller det undersökningar där företagsnamnen inte nämns. Målet är att komma upp i minst 45 procent.

I filmen, som är signerad produktionsbolaget Dfm, visar Traderamedlemmar upp sina bästa fynd. Temat är ”Fynd värda att snacka om”.
Kampanjen kommer att gå i TV3, TV6, TV8, Kanal 5 och Kanal 9 fram till april.

Vad vill ni säga med kampanjen?
– Att man kan fynda på Tradera. Vi har försökt förmedla glädjen i att fynda. Men att fynda kan vara olika för olika människor, en del vill hitta en produkt till ett bra pris andra vill hitta saker de samlar på och då spelar oftast priset mindre roll.

Varför satsar ni på tv igen?
– För tre år sedan, när vi gick i tv, gick varumärkeskännedomen upp något. Sedan dess har det legat ganska platt. Detta trots att andelen medlemmar på Tradera ökat stadigt. Så det var dags att gå i tv igen, säger Anna Chrona.

Filmerna från Tradera är en del av ett sponsorskap. Totalt har företaget tagit fram en 15 sekunders, två 10 sekunders och fem 5 sekunders filmer.

Vad har ni för budget?
– Medieinvesteringen ligger på ungefär 2 miljoner kronor.

Tradera

Tradera
Anna Chrona, pr- och varumärkesansvarig
Thomas Areskoug, marknadschef

Arbetsgrupper:

Idé och koncept: Digitas
AD: Johan Hedenskog
Projektledare: Tobias Oskarsson
Copywriter: Tom Magnusson
Byråproducent: Åsa Löjdquist

Produktion: Dfm
Regissör: Petur Mogensen
Fotograf: Alex Lindén
Klippare: Philip Bergström
Producent: Maria Larsson Guerpillon

Mediabyrå: Starcom
Projektledare: Martin Palm
Research: Anna-Karin Lundberg
TV-planner: Markus Ahlsén



Dela sidan: