Dela sidan:

Anne Bergsten. Foto: Resumé

Give Hope-kampanjen är framtagen av Identity Works. Den består av två delar. En presentbox och en digital kampanj, där bloggar har kunnat lägga till en minibanner på sin sajt.

Presentboxen har hittills spridits ganska blygsamt. Den såldes fram till nyligen på Designtorget. Nu säljer Barncancerfonden den på sin egen sajt.
– Det har fallit väl ut och nu hoppas vi på att fler butiker vill börja sälja asken, säger Anne Bergsten, insamlings- och marknadschef på Barncancerfonden.

Den digitala kampanjen har däremot spridits betydligt mer. För att få genomslag för kampanjen har byrån Super Strikers anlitats. Hittills har den genererat ett medievärde på 3 miljoner kronor.

Under kampanjens två första veckor laddades Give Hopes digitala ”pin” ner av 1000 bloggar. De genererade i sin tur 1,5 miljoner exponeringar.

Idag återfinns den på 800 bloggar och 400 Facebook-profiler och har resulterat i fem miljoner exponeringar. Dessutom har kampanjen blivit omskriven i runt 400 blogg-inlägg.

Anne Bergsten är glatt överraskad över resultatet.
– Vi visste inte riktigt vad vi skulle sätta upp för mål. Det här är ett helt nytt sätt att kommunicera för oss och vi är jätteglada över den spridning som kampanjen har fått.

Barncancerfonden har också nått en helt ny målgrupp.
– Precis som många andra insamlingsorganisationer så är de flesta av våra givare kvinnor över 55. Nu når vi många unga, vilket är viktigt eftersom vi har ett ansvar att informera om barncancer.

Har kampanjen även gett några pengar till insamlingen?
– Det har inte varit syftet med första delen av den digitala kampanjen. Men nu i vår kommer vi att lägga på ett insamlingsmoment i kampanjen.

Barncancerfonden har också fått redaktionell bevakning av kampanjen till ett värde som uppskattats till 800 000 kronor.

Här kan du kolla in kampanjsajten


Dela sidan: