Dela sidan:

Joakim Bergman.

Det nybildade Bonnier International Magazines (BIM)s, om ingår i Bonnier Magazine Group, sköter all licensiering av tidskriftstitlar från Bonnier AB:s dotterbolag Bonnier Corporation (USA), Bonnier Publications (Danmark) och Bonnier Tidskrifter (Sverige).

Verksamheten har byggts upp av Anders Malmsten, som nu rekryterat Joakim Bergman, som får titeln international licensing manager – snäppet under Anders Malmsten som är international licensing director.

Joakim Bergman, som varit vd för Producenterna ett år, har jobbat inom Bonnier i tre omgångar. Den första Bonnier-sejouren inledde han 1993. Han har bland annat jobbat med radio- och skivbolagsverksamheten, samt varit marknadschef för Veckans Affärer.

Joakim Bergman kommer att jobba med Stockholm som bas, men det blir en hel del resande. Bonnier har 19 licensierade editioner i världen, den senaste är Popular Science i Australien.

Målet är att hitta nya marknader och nya förlag – en tuff utmaning just nu under lågkonjunkturen.

– Det gäller att hitta rätt partner, man måste hitta ett förlag som inte bara kan få ut tidningen utan också få den att lyckas. Och självklart är det svårare just nu med tanke på konjunkturläget, säger Anders Malmsten.

Men enligt Anders Malmsten är några nya lanseringar på gång, vilka vill han ännu inte avslöja.



Dela sidan: