Dela sidan:

Dagens Industri säljer reklamtävlingen 100-wattaren. Illustration: Andreas Elgstrand

Efter ett och ett halvt år av diskussioner och förhandlingar släpper Sveriges Annonsörer in Reklamförbundet som delägare i reklamtävlingen 100-wattaren. Dagens Industri meddelande redan hösten 2008 att de ville dra sig ur sitt ägande men ville vara kvar som mediepartner i tävlingen. Förslaget från DI var redan då att Reklamförbundet skulle ta över DI:s ägande, men Sveriges Annonsörer satte sig på tvären.
– Varför ska de ha en och en halv tävling och vi bara en halv?, sa Anders Ericson till Resume.se i maj ifjol.
Sedan dess har det förhandlats.

Nu slutar striden i att Sveriges Annonsörer äger 75 procent och Reklamförbundet 25 procent, fördelningen gäller såväl makt som pengar. DI är kvar som mediepartner.

De forna fienderna ska nu samsas om 100-wattaren om än inte på helt lika villkor.
–Det är bra att Sveriges Annonsörer och Sveriges Reklamförbund kan samarbeta när det gäller landets två viktigaste reklamtävlingar. Samtidigt är det viktigt att det finns en tydlig huvudman för respektive tävling, där Sveriges Annonsörer har ett huvudansvar för 100-wattaren med fokus på att utveckla marknadsföringens effektivitet och hur den ska redovisas, säger Mats Rönne, ordförande i Sveriges Annonsörers styrelse.

–Vi ser delägarskapet som ett steg i ett närmare samarbete med Sveriges Annonsörer. Både Sveriges Reklamförbund och Sveriges Annonsörer arbetar aktivt för att öka förståelsen för kommunikationens roll i näringslivet och i organisationer, säger Elisabeth Ström, ordförande i Sveriges Reklamförbund.

Enligt uppgift till Resumé har två saker drivit processen: DI:s chefredaktör Gunilla Herlitz har varit väldigt bestämd när det gäller att överlåta tävlingen till just Reklamförbundet. Om inte Sveriges Annonsörer gått med på det kravet hade sannolikt tävlingen lagts ner.



Dela sidan: