Dela sidan:

Vajande palmer, snygga paraplydrinkar, långa vita sandstränder och lata dagar. Så såg filmen från 1988 ut med Tom Cruise och Elisabeth Shue i huvudrollerna. Nu ska Ving sälja in företagets nysatsning Aruba med hjälp av annonser inspirerade av filmens klassiska affischer.

– Vi har gjort en liten pastisch på bioannonserna från Cocktail. Det är lite den känslan vi vill efterlikna. Tanken med paraplydrinkar, en häftig Tom Cruise och paradisstränder är det som man 15 år senare ska väcka till liv. Det är den känslan och feelingen man får när man kommer till Aruba, säger Claes Pellvik, marknadschef på Ving.

Affischen från Cocktail

Ving kör från och med vintern 2009 non stop-flyg till Aruba. Företaget har redan börjat smygsälja resor till destinationen men idag, måndag, går startskottet för kampanjen. Kampanjen kommer att rulla under tre veckor. Den består av utomhusreklam i Stockholm samt Mälardalen, annonser i populärpress samt kampanjsajten på Ving.

– Idag saknas det non stop-flyg till Aruba. Med Vings charter sparar man minst fem timmar jämfört med om du åker reguljärflyg. Det är en av fördelarna som vi vill lyfta fram, säger Claes Pellvik.

Målgruppen för kampanjen är kvinnor och Ving går i populärpress såsom Sköna Hem, Residence, Amelia, Plaza, Elle Interiör, Femina och Elle.
– Inget media är heligt för oss. Vi brukar inte gå så mycket utomhus men med den här kampanjen hade vi en bra idé som passade utomhus och dessutom fick vi ett bra pris med JCDecaux så då satsar vi mycket på det i kombination med print. Just nu, när det är grått och trist ute, passar den här idén väldigt bra, säger Claes Pellvik, marknadschef på Ving.

Kampanjen fotograferades på Aruba i höstas av Åke E:son Lindman. Till skillnad från tidigare kampanjer där mycket fokus har lagts på att visa hotellen och inredning visar Ving i denna kampanj även mycket av resemålet.
– Vi vill att man ska se hela anledningen till varför man ska åka till Aruba. Just nu, i deppig senvinter, behöver man förföras lite mer.

Hur många platser har ni och hur många satsar ni på att få sålda?
– Vi har 5 000 platser under vintersäsongen som gäller från november till början av april. Och alla ska säljas, det är inge snack om den saken. Nu handlar det om att sälja så många som möjligt till fullpris. Den här satsningen bygger på att vi har en hög andel fullpris.

Ving

Arbetsgrupp på Forsman & Bodenfors:
Greger Andersson, projektledare
Erica Berghagen, produktionsledare
Jonas Enghage, copy
Karin Jacobsson, ad
Karin Nolmark, Lars Jansson, formgivare
Lars Jansson, webdirector
Sophia Lindholm, byråproducent webb
Tobias Nordström, planner



Dela sidan: