Dela sidan:

Sajten med Ara och Agnes.

För två och ett halvt år sedan lanserade Nike en löparcommunity på nätet med namnet Nike+. Idén bygger på en teknologi bestående av ett sensorkit som placeras i skon när man är ute och springer som registrerar ens löpning och skickar information trådlöst till ens iPod nano . Informationen som distans, tid och kaloriförbrukning kan sedan laddas ner till datorn efter löprundan.

Nu satsar Nike på en global kampanj för att få igång försäljningen. Med hjälp av löpartävlingen ”Men vs Women” ska de få folk att köpa produkten och sedan tävla mot varandra, i respektive länder samt globalt.

I Sverige har Nike knutit till sig Agnes Carlsson och Ara Abrahamian som ansikten utåt för satsningen. Båda ska skapa varsit lag och tävla mot varandra under de 38 dagar som kampanjen pågår. Det lag som fått ihop flest kilometer när tävlingen är slut vinner.

Agnes satsar på att värva sina lagmedlemmar via sin hemsida och fanclub. Ara via brottarklubben. Men de får draghjälp på vägen. Bakom kampanjen som ska uppmärksamma den svenska delen av tävlingen står reklambyrå Scholz & Friends. För pr svarar A.W.B. Mediebyrå är Mindshare.
”Men vs Women” pågår mellan 13 mars och 19 april.

Print från kommande kampanjen

Varför valde ni Agnes och Ara?
– De är ju helt klockrena för vårt ”Man vs Women”. Agnes är en jättekänd tjej som sportar mycket. För att kunna vara artist måste man träna mycket och hon tycker dessutom att det är kul att få vara med och motivera unga tjejer. Ara är världens atlet och vinnarskalle. Det blir två olika världar som möts, säger Ninni Lindertz på Nike.

Den svenska kampanjen är en del i ett större upplägg, en global kampanj, som pågår samtidigt i ett flertal länder.
Vilka kändisar som frontar de andra ländernas kampanjer vill Ninni Lindertz inte gå ut med riktigt än.

Flera tidningar skriver att Agnes Carlson har dragit på sig en förkylning. Kommer hon att kunna vara med?
– Igår så var det ingen större fara med henne. Jag hoppas verkligen att hon inte är för sjuk till finalen i Melodifestivalen på lördag men för vår tävling är det nog ingen fara.

Navet i kampanjen är bloggarna på Metro som Agnes och Ara kommer att skriva.
– Sedan blir det mycket banners och print. Dessutom kommer vi att göra vissa aktiviteter på universiteten i Sverige. De drar igång nästa vecka.

Printannonserna kommer att gå i Metro samt Runners World.
– Vi tycker att Metro passar perfekt för målgruppen. Vi riktar oss till en ganska ung målgrupp, runt 18 till 24 år, och där har Metro en bra täckning, säger Ninni Lindertz.

Idag har Nike+ 12 000 användare i Sverige. En tredjedel av användarna är kvinnor. Nu hoppas Nike att andelen kvinnor som använder Nike+ ska öka.



Dela sidan: