Dela sidan:

Lagom till påsk lanserar Coop sin nya reklamgiv. Bakom konceptet står Forsman & Bodenfors. Två filmer börjar rulla på söndag och kommer att rulla under påskveckan i samtilga kanaler.

Filmerna är skapade i ett tecknat format och tar avstamp i KF:s koopertiva historia för att via rädda-världen-filosofiska argument landa i ren utbudsreklam med mantrat ”Tillsammans går det”.
– Det är ett helt nytt koncept som tar avstamp i vår historia, säger Ivar Fransson, marknadsdirektör på Coop.

Grundbudskapet är att medlemsskapet i Coop är unikt med och  ger billigare mat.
– Man får återbäring och  är med och förändrar världen, säger Fransson.

Coop har inte gjort några kampanjer sedan de bytte byrå förra sommaren när Lowe Brindfors förlorade uppdraget till F&B. Nu kommer de åter att börja gå tungt i tv. Men printmedierna har inte mycket att hämta:
– TV är vårt huvudmedium tillsammans med våra egna kanaler, säger Ivar Fransson.

Daniel Smedfors, projektledare på F&B, och glad att filmerna äntligen visas.
- Det ska bli kul att se folks reaktioner, säger han.

Vad är styrkan med det här konceptet?
- Vi har lyckats fått med de rationella argumenten om prispress på fläskfilé med de emotionella, till exempel att Coop är ett pionjärföretag på den ekologiska sidan. Det känns som vi har fått till den kombinationen mellan utbud och branding.


 

Arbetsgrupp på F&B

Ad: Johan Eghammer och Silla Levin
Copy: Anna Qvennerstedt
Projektledare: Daniel Smedfors och Hans Andersson
Produktionsledare: Sara Kling
Formgivare: Candice Madrid
Planner:  Emelie Gustafsson
 
Produktionsbolag: Filmtecknarna
Regissör: Jonas Odell
Producent: Johan Edström och Niklas Adolfsson

 



Dela sidan: